Обов’язок СПФМ щодо обґрунтованого визначення рівня ризику PEPs

Згідно з новою редакцією Закону України про Політично значущих осіб
 

НБУ повідомляє, що відповідно до нової редакції Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» окрім скасування трирічного обмеження для статусу публічного діяча, передбачено застосування ризик-орієнтованого підходу під час визначення обсягу та тривалості заходів фінансового моніторингу, які необхідно вживати стосовно таких діячів. 

Такий підхід раніше призводив до віднесення PEPs до категорії клієнтів з високим рівнем ризику ділових відносин без реального аналізу доцільності та численних випадків необґрунтованої відмови у фінансових послугах політичним діячам, їх близьким та пов’язаним з ними особам.

Відтепер у разі відмови у здійсненні фінансових операцій або встановленні ділових відносин СПФМ зобов’язані надати протягом п'яти робочих днів клієнту-PEP письмові пояснення з обґрунтуванням причини відмови.

За формальний підхід з необґрунтованим установленням високого рівня ризику або безпідставною відмовою в обслуговуванні чи навпаки з ігноруванням належності клієнта до PEP може застосуватися захід впливу до суб’єктів первинного фінмоніторингу, які не є банками, у вигляді штрафу в розмірі до 1,7 млн грн. Такий розмір штрафу (100 тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян) передбачено в ухваленому законі.

До банків застосовується інший розмір штрафу – до 10 млн грн відповідно до Положення про застосування Національним банком України заходів впливу, зміни до якого затверджені постановою Правління Національного банку від 21 червня 2023 року № 80.

У законі також передбачено, що через 12 місяців після звільнення PEPа («Politically Exposed Persons», «політично значуща особа») з посади, банки та інші фінансові установи мають переглянути його ризик. У разі, якщо фінансові операції, що проводилися такою особою протягом цього часу, становили низький ризик, та якщо така особа не несе ризик, властивий PEP, суб’єкти первинного фінансового моніторингу (СПФМ) не зобов’язані вживати на постійній основі поглиблений моніторинг ділових відносин з ним (тобто, встановлювати джерела статків такої особи та джерела коштів для її операцій).

Зазначений закон повертає PEP пожиттєвий статус, який попередньо було обмежено часом перебування на публічній посаді та трьома роками після звільнення з такої посади відповідно до змін, унесених Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту фінансової системи України від дій держави, що здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства України до окремих стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) і вимог Директиви ЄС 2018/843" від 4 листопада 2022 року № 2736-IX. Пожиттєвий статус PEP відповідає міжнародним стандартам та європейським нормам у сфері фінансового моніторингу. 

Нагадаємо, що в сервісі сервісі CheckLists FinAP можливо здійснити перевірку особи на PEP в таких інформаційних реєстрах:

√ «Національні публічні діячі» які виконують або виконували в Україні визначні публічні функції з 1991 року

  • близькі особи до публічних осіб
  • фізичні особи пов`язані по КБВ
  • юридичні особи пов’язані з РЕР

 «Міжнародні публічні діячі»

  • діячі, які виконують публічні функції в міжнародних та міждержавних організаціях
  • члени міжнародних парламентських асамблей
  • судді міжнародних судів

 «Іноземні публічні діячі»

  • особи які виконують або виконували визначні публічні функції в країнах Європи

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial