Заходи впливу Національного банку в березні місяці до фінансових установ

Пресслужба регулятора повідомляє про застосування заходів впливу за порушення вимог в сфері ПВК/ФТ та валютного законодавства
 

Національний банк України за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ), а також вимог валютного законодавства в березні 2024 року повідомляє про застосування до двох банків та десяти небанківських фінансових установ заходи впливу.

Заходи впливу, а саме штрафні санкції та письмові застереження, застосовано до банків та небанківських фінансових установ загалом стосовно порушення законодавства щодо запобігання та протидії і деяких питаннях валютного законодавства: 

  • пункту 15 частини другої статті 8 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі – Закон про ПВК/ФТ) та пункту 41 розділу IV Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду з питань реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90 (далі – Положення № 90). Порушення полягає в неналежному виконанні обов’язку своєчасно та в повному обсязі подавати на запити Національного банку достовірну інформацію, що стосується виконання банком вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та необхідна Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
  • пункту 2 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання обов’язку забезпечити належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу, а саме:
  • неналежне виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних її діяльності, розробляти та впроваджувати внутрішні документи з питань фінансового моніторингу, а також відсутності в них процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками, що є порушенням вимог частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ;
  • неналежному застосуванні ризик-орієнтованого підходу, що полягає в неналежному виконанні обов’язку здійснювати оцінку (переоцінку) ризиків, притаманних діяльності установи та клієнтам, що є порушенням вимог частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ;
  • незабезпеченні установою, з урахуванням рекомендацій суб’єктів державного фінансового моніторингу, аналізу та виявлення фінансових операцій клієнтів, які мають достатні підстави для підозри, що вони є результатом злочинної діяльності клієнтів, що є порушенням вимог частини другої статті 21 Закону про ПВК/ФТ;
  • незабезпеченні супроводження переказів коштів, зокрема інформацією про платника (ініціатора переказу) юридичну особу, що є порушенням вимог підпункту "б" пункту 1 частини першої статті 14 Закону про ПВК/ФТ;
  • неналежному виконанні обов’язку своєчасно та в повному обсязі подавати (оформлювати, засвідчувати) на запити Національного банку достовірну інформацію та/або документи (висновки, рішення тощо), копії документів або витяги з документів, що стосуються виконання установою вимог законодавства в сфері ПВК/ФТ та необхідні Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства в сфері ПВК/ФТ, що є порушенням вимог пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 41 розділу ІV Положення № 90;
  • пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку щодо здійснення належної перевірки нових, а також існуючих клієнтів; та у частині неналежного виконання обов’язку здійснювати належну перевірку клієнтів, а саме щодо встановлення місця проживання або місця тимчасового перебування в Україні фізичної особи-нерезидента під час її ідентифікації та верифікації;
  • частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід;
  • пункту 8 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині несвоєчасного повідомлення спеціально уповноваженого органу про порогові фінансові операції, що відповідають ознаці, визначеній абзацом п’ятим частини першої статті 20 Закону про ПВК/ФТ;
  • пункту 22 додатка 1 до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 року № 65 (далі – Положення № 65), в частині незабезпечення внесення до анкет клієнтів інформації, отриманої від клієнтів, достовірність якої підтверджується наявними в банку документами;
  • пункту 16додатка 9 до Положення № 65, що полягає в незабезпеченні банком належного застосування ризик-орієнтованого підходу до встановлення ділових відносин / під час обслуговування клієнтів, які є політично значущою особою, членом її сім’ї або особою, пов’язаною з політично значущою особою, або іншою особою, кінцевий бенефіціарний власник якої є політично значущою особою, членом її сім’ї або особою, пов’язаною з політично значущою особою.
  • пункту 4 додатка 14 до Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107 (далі – Положення № 107), у частині незабезпечення виявлення індикаторів підозрілості фінансових операцій з метою оперативного виявлення підозрілих фінансових операцій (діяльності);
  • пункту 61 розділу IV Положення № 107 у частині неналежного виконання обов’язку на постійній основі формувати та вести в електронному вигляді переліки клієнтів із встановленими / переоціненими установою рівнями ризику ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин) з такими клієнтами, включаючи низький, середній, високий, неприйнятно високий рівні ризику, та факти встановлення установою належності клієнтів до категорії фізичної особи, яка є політично значущою особою, членом її сім’ї або особою, пов’язаною з політично значущою особою, або іншої особи, кінцевий бенефіціарний власник якої є політично значущою особою, членом її сім’ї або особою, пов’язаною з політично значущою особою;
  • пунктів 6, 16 розділу ІІ Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затверджених постановою Правління Національного банку України від 18 грудня 2018 року № 140 (далі – Правила № 140), у частині порушення порядку формування показників інформації (статистичної звітності) з питань ПВК/ФТ, що подається до Національного банку, а саме в допущенні помилки в інформації (статистичній звітності) з питань ПВК/ФТ та поданні змін до інформації (статистичної звітності) з питань ПВК/ФТ з порушенням строку, встановленого Правилами № 140;
  • пункту 5 розділу IІ Правил № 140 та пункту 14 додатка до Правил № 140, що полягає в неподанні до Національного банку звітності з питань ПВК/ФТ у строки, визначені у Правилах № 140;
  • частини першої статті 10 Закону України "Про валюту і валютні операції", пункту 5 розділу II Правил № 140 та пункту 19 додатка до Правил № 140, що полягає в неподанні до Національного банку статистичної звітності про валютні операції за звітною датою.

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial