Директива про боротьбу з відмиванням грошей – невід’ємна частина нової системи ЄС

Рада та парламент ЄС досягли попередньої угоди щодо нових вимог
 

Рада та парламент ЄС повідомляють про досягнення попередньої угоди щодо частин пакету заходів щодо боротьби з відмиванням грошей, спрямованих на захист громадян ЄС і фінансової системи Євросоюзу від відмивання грошей і фінансування тероризму.

«Ця угода є невід’ємною частиною нової системи ЄС щодо боротьби з відмиванням грошей. Це покращить спосіб організації та спільної роботи національних систем боротьби з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму. Це гарантує, що шахраї, організована злочинність і терористи не матимуть місця для легалізації своїх доходів через фінансову систему», - Вінсент Ван Петегем, міністр фінансів Бельгії.

З новим пакетом усі правила, що застосовуються до приватного сектору, будуть перенесені до нового регламенту, тоді як директива стосуватиметься організації інституційних систем ПВК/ФТ на національному рівні в державах-членах.

Попередня угода щодо регулювання боротьби з відмиванням грошей вперше вичерпно гармонізує правила в усьому ЄС, закриваючи можливі лазівки, якими користуються злочинці для відмивання незаконних доходів або фінансування терористичної діяльності через фінансову систему.

Угода щодо директиви покращить організацію національних систем боротьби з відмиванням грошей.

Регулювання боротьби з відмиванням грошей

Уповноважені суб’єкти, такі як фінансові установи, банки, агентства нерухомості, служби управління активами, казино, торговці – відіграють центральну роль у сфері боротьби з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму (ПВК/ФТ), оскільки вони мають привілейоване становище для виявлення підозрілої діяльності.

Попередня угода розширює перелік зобов’язаних осіб новими органами. Нові правила охоплять більшу частину криптосектору , змусивши всіх постачальників послуг криптоактивів (CASP) проводити належну перевірку своїх клієнтів. Це означає, що їм доведеться перевіряти факти та інформацію про своїх клієнтів, а також повідомляти про підозрілу діяльність.

Згідно з угодою, CASP повинні будуть застосовувати заходи належної перевірки клієнта при здійсненні операцій на суму від 1000 євро . Він додає заходи для зменшення ризиків у зв’язку з транзакціями з гаманцями, розміщеними на власному хості.

Іншими секторами, яких стосується належна перевірка клієнтів і зобов’язання щодо звітності, будуть торговці предметами розкоші, такими як дорогоцінні метали, дорогоцінне каміння, ювеліри, годинники та ювеліри. Зобов’язаними особами також стануть торговці розкішними автомобілями, літаками та яхтами, а також предметами культури (наприклад, творами мистецтва).

Попередня угода визнає, що футбольний сектор представляє високий ризик, і розширює список зобов'язаних осіб до професійних футбольних клубів і агентів. Однак, оскільки сектор та його ризики піддаються значним коливанням, держави-члени матимуть можливість виключити їх зі списку, якщо вони представляють низький ризик. Правила після більш тривалого перехідного періоду починають діяти через 5 років після набуття чинності, на відміну від 3 років для інших зобов’язаних суб’єктів.

Рада та Парламент також запровадили спеціальні посилені заходи належної перевірки для транскордонних кореспондентських відносин для постачальників послуг криптовалютних активів.

Рада та парламент погодилися, що кредитні та фінансові установи вживатимуть посилених заходів належної перевірки, якщо ділові відносини з дуже заможними (великими) особами передбачають управління великою кількістю активів. Невиконання цього буде вважатися обтяжуючим фактором у режимі застосування санкцій.

Щодо готівки… Для розрахунків готівкою в ЄС встановлено максимальний ліміт у 10 000 євро , що ускладнить злочинцям відмивання брудних грошей. Країни-члени матимуть можливість запроваджувати нижчу максимальну межу за бажанням.

Крім того, згідно з попередньою угодою, зобов’язані особи повинні будуть ідентифікувати осіб, які здійснюють епізодичні транзакції готівкою від 3 000 до 10 000 євро.

На рахунок бенефіціарної власності, то попередня угода робить правила бенефіціарної власності більш узгодженими та прозорими. Бенефіціарна власність стосується осіб, які фактично контролюють або користуються перевагами власності на юридичну особу, хоча мають іншу назву та посаду.

В угоді пояснюється, що бенефіціарне право власності базується на двох компонентах – власності та контролі , – які потрібно проаналізувати, щоб ідентифікувати всіх бенефіціарних власників цієї юридичної особи або різних типів організацій, у тому числі суб’єктів, що не входять до ЄС, коли вони ведуть бізнес у Євросоюзі, або купили нерухомість в ЄС. Угода встановлює поріг бенефіціарної власності на рівні 25% .

Відповідні правила, які застосовуються до багаторівневих структур власності та контролю, також уточнюються, щоб переконатися, що приховування за кількома рівнями власності компаній більше не працюватиме. Паралельно уточнюються положення щодо захисту даних і зберігання записів, щоб полегшити та пришвидшити роботу компетентних органів.

Угода передбачає реєстрацію бенефіціарної власності всіх іноземних осіб, які володіють нерухомістю, включно до 1 січня 2014 року.

Треті країни високого ризику

Від зобов’язаних суб’єктів вимагатиметься застосовувати посилені заходи належної перевірки до випадкових транзакцій та ділових відносин, пов’язаних із третіми країнами високого ризику, чиї недоліки в їхніх національних режимах боротьби з відмиванням грошей і тероризмом роблять їх загрозою цілісності внутрішнього ринку ЄС. 

Комісія зробить оцінку ризику на основі списків цільової групи фінансових заходів (FATF). Крім того, високий рівень ризику виправдовуватиме застосування додаткових конкретних контрзаходів ЄС або національних контрзаходів на рівні зобов’язаних суб’єктів чи держав-членів.

Директива про боротьбу з відмиванням грошей

Реєстри бенефіціарних власників

Відповідно до попередньої угоди, інформацію, подану до центрального реєстру, необхідно буде перевірити. Організації чи домовленості, пов’язані з особами чи організаціями, щодо яких застосовано цільові фінансові санкції, потрібно буде позначити.

Директива надає органам, відповідальним за реєстри, повноваження проводити перевірки в приміщеннях зареєстрованих юридичних осіб у разі виникнення сумнівів щодо достовірності інформації, якою вони володіють. Угода також встановлює, що окрім контролюючих та державних органів та зобов’язаних осіб, серед інших, особи громадськості, що зацікавлені, включаючи пресу та громадське суспільство, можуть отримати доступ до реєстрів .

Щоб полегшити розслідування злочинних схем із залученням нерухомого майна, текст гарантує, що реєстри нерухомого майна будуть доступні для компетентних органів через єдину точку доступу, надаючи, наприклад, інформацію про ціну, тип власності, історію та обтяження, такі як іпотека, судові обмеження та право власності.

Обов'язки підрозділи фінансової розвідки

Кожна держава-член вже створила підрозділи фінансової розвідки (ПФР) для запобігання, звітування та боротьби з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму. Ці ПФР відповідають за отримання та аналіз інформації, що стосується відмивання грошей і фінансування тероризму, зокрема у формі звітів від зобов’язаних осіб.

Згідно з угодою, ПФР матимуть негайний і прямий доступ до фінансової, адміністративної та правоохоронної інформації , включаючи податкову інформацію, інформацію про кошти та інші активи, заморожені відповідно до цільових фінансових санкцій, інформацію про перекази коштів і криптоперекази, національний мотор транспортні засоби, реєстри повітряних і водних суден, митні дані та національні реєстри зброї та зброї, серед іншого.

ПФР передаватимуть інформацію компетентним органам , які відповідають за боротьбу з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму, включно зі слідчими, прокурорськими чи судовими органами. У транскордонних справах ПФР тісніше співпрацюватимуть зі своїми колегами в державі-члені, щодо якої подано підозріле повідомлення. Спеціальна система буде забезпечувати швидке розповсюдження транскордонних звітів.

Угода встановлює жорсткі рамки для ПФР щодо призупинення або відмови в згоді на транзакцію з метою проведення аналізу, оцінки підозри та розповсюдження результатів у відповідні органи для вжиття відповідних заходів.

Наглядачі

Згідно з угодою, кожна держава-член забезпечить, щоб усі зобов’язані особи, що зареєстровані на її території, підлягали належному та ефективному нагляду одного або кількох наглядових органів. Наглядові органи застосовуватимуть підхід, що ґрунтується на оцінці ризику.

Про випадки підозр контролюючі повідомлятимуть ПФР. Подібно до положень регламенту AMLA, запроваджено нові наглядові заходи для нефінансового сектору, так звані наглядові колегії . AMLA розробить проекти нормативно-технічних стандартів, що визначають загальні умови, що забезпечують належне функціонування наглядових колегій у сфері ПВК/ФТ.

Оцінка ризику

Згідно з попередньою угодою, як ЄС, так і національні оцінки ризиків залишаються важливим інструментом. Комісія проведе оцінку на рівні ЄС ризиків відмивання грошей і фінансування тероризму та розробить рекомендації державам-членам щодо заходів, яких вони повинні дотримуватися. Держави-члени також здійснюватимуть оцінку ризиків на національному рівні та зобов’яжуться ефективно пом’якшувати ризики, визначені в національній оцінці ризиків.

Нагадаємо, що 20 липня 2021 року Комісія представила свій пакет законодавчих пропозицій щодо посилення правил ЄС щодо боротьби з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму (ПВК/ФТ). Цей пакет складається з:

  • регламенту про створення нового органу ЄС з боротьби з відмиванням грошей (AMLA), який матиме повноваження накладати санкції та покарання
  • регламенту, який змінює положення про перекази коштів, спрямований на те, щоб зробити перекази криптоактивів більш прозорими та повністю відстежуваними
  • положення про вимоги щодо боротьби з відмиванням грошей для приватного сектору
  • директива про механізми боротьби з відмиванням грошей

Читайте також:

 

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial