Про це повідомляє пресслужба регулятора
466
Національний банк України за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ) у червні 2024 року повідомляє про застосування до двох банків та дев’яти небанківських фінансових установ заходи впливу.
Заходи впливу, а саме штрафні санкції та письмові застереження, застосовано до банків та небанківських фінансових установ загалом стосовно порушення законодавства щодо запобігання та протидії:
- частин першої, другої та п’ятої статті 7 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі – Закону № 361-IХ) у частині неналежного виконання банками, установами обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід, зокрема, неналежне виконання обов’язку здійснювати оцінку/переоцінку ризиків, притаманних їх діяльності, та обов’язок управляти ризиками, пов’язаними із запровадженням чи використанням нових та існуючих інформаційних продуктів, ділової практики або технологій, у тому числі таких, що забезпечують проведення фінансових операцій без безпосереднього контакту з клієнтом, а також невжиття на постійній основі заходів щодо виявлення критеріїв ризику, притаманних діловим відносинам з клієнтами;
- пункту 2, 4 частини першої та другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, а саме неналежне виконання банком обов’язку щодо здійснення належної перевірки нових клієнтів:
-
- у частині неналежного виконання банком обов’язку щодо здійснення належної перевірки клієнтів;
- у частині невиконання обов’язку забезпечити належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу, та неналежному виконанні установою обов’язку здійснювати належну перевірку нових, а також існуючих клієнтів;
- у частині нездійснення верифікації клієнта в порядку, передбаченому законодавством;
- у частині невстановлення (нерозуміння) мети та характеру майбутніх ділових відносин або проведення фінансової операції;
- у частині непроведення на постійній основі моніторингу ділових відносин та фінансових операцій клієнта, що здійснюються у процесі таких відносин, щодо відповідності таких фінансових операцій наявній у СПФМ інформації про клієнта, його діяльність (у тому числі, в разі необхідності, про джерело коштів, пов’язаних з фінансовими операціями);
- у частині неналежного виконання банками та установами обов’язку з урахуванням вимог законодавства, результатів національної оцінки ризиків та оцінки ризиків, притаманних їх діяльності, розробляти, впроваджувати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ, які б містили відповідні порядки, достатні для належної організації та функціонування внутрішньої системи ПВК/ФТ та проведення первинного фінансового моніторингу, а також відсутності в них процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками;
- у частині неналежного виконання установою обов’язку перевіряти особу, яка є кандидатом на посаду відповідального працівника установи, щодо її відповідності вимогам Закону про ПВК/ФТ та Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107 (далі – Положення № 107), до її призначення;
- пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 26 розділу ІІ Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду з питань реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90 (далі – Положення № 90). Порушення полягає в неподанні на запит Нацбанку достовірної інформації, що стосується виконання банком вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та яка необхідна НБУ для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
-
- пункту 18 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині незберігання документів, їх копій, записів, даних, інформації щодо заходів, вжитих з метою виконання вимог у сфері ПВК/ФТ, не менше п’яти років після припинення ділових відносин з клієнтом або завершення разової фінансової операції без встановлення ділових відносин із клієнтом;
- пункту 22 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ неналежному виконанні установою обов’язку проводити внутрішні перевірки своєї діяльності на предмет дотримання вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ у порядку, встановленому НБУ;
- пункту 64 розділу IV Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 року № 65 (зі змінами) (далі – Положення № 65), в частині невиявлення усіх критеріїв ризику легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення, притаманних діловим відносинам із клієнтами;
- підпункту "в" пункту 8 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ нездійсненні повідомлення установою спеціально уповноваженого органу про підозрілі фінансові операції (діяльність) клієнта або спроби їх проведення, що є порушенням вимог;
- частини тринадцятої статті 11 Закону про ПВК/ФТ в частині нездійснення додатково під час належної перевірки заходів стосовно клієнтів, які є політично значущими особами, членами їх сімей, що є порушенням;
- частини чотирнадцятої статті 11 Закону про ПВК/ФТ у неналежному виконанні установою обов’язку здійснювати під час належної перевірки клієнтів заходи стосовно клієнтів, які (кінцеві бенефіціарні власники яких) є політично значущими особами, членами їх сімей та особами, пов’язаними з політично значущими особами;
- пункту 6 розділу ІІ Правил організації статистичної звітності, що подається до Нацбанку в умовах особливого періоду, затверджених постановою Правління НБУ від 18 грудня 2018 № 140 (далі – Правила № 140), що полягає в поданні до Національного банку статистичної звітності з питань ПВК/ФТ з порушенням порядку формування показників статистичної звітності, та в неподанні до НБУ звітності з питань ПВК/ФТ у визначений Правилами № 140 строк.
Читайте також:
- Національний банк у травні застосував до трьох банків та однієї небанківської фінансової установи заходи впливу за порушення у сфері фінмоніторингу
- Оновлено порядок проведення позапланових виїзних перевірок установ, які займаються торгівлею валютними цінностями, під час воєнного стану
- Перевірка клієнтів РЕРів, оцінка ризиків бенефіціарних власників та закон про корпоративну кримінальну відповідальність – що передбачає Меморандум з МВФ
- Нацбанк надав ряд роз’яснень для фінансових установ по Постанові №107 та Положенню №199
- Національний банк України завершує оновлення нормативно-правової бази відповідно до нових Законів України «Про фінансові послуги та фінансові компанії», «Про страхування» і «Про кредитні спілки»
- Заходи впливу Національного банку до фінансових установ