Запрошення до “клубу успішних”: навіщо Україні членство в ОЕСР

Рада ОЕСР підтримала рішення про надання Україні статусу "майбутнього члена".
 

7 червня 2023 року відбулося засідання Ради міністрів Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) у, до участі в якому вперше було запрошено Україну. Навіть більше, нашій країні було присвячено окрему кількагодинну сесію, під час якої було остаточно затверджено та оголошено Програму для України – спеціальний план дій, метою якого є за два роки максимально наблизити нас до стану готовності розпочати переговори про вступ в Організацію. Про це інформує  «Європейська правда».

Нагадаємо, що ОЕСР - це організація, що об’єднує 38 країн світу і про неї часто можна почути як про "клуб багатих держав", що мають спільні цінності та бачення щодо того, як розвиватися самим та як формувати світ навколо.

Організації економічного співробітництва та розвитку не є суто економічною організацією і задає порядок денний у багатьох сферах життя – від оподаткування та медицини до корпоративного управління та інфраструктури.

Основна діяльність цієї організації полягає у формуванні стандартів державної політики – на основі міжнародного консенсусу і зобов’язань держав-членів дотримуватися цих стандартів у своїй внутрішній політиці.

ОЕСР є головним джерелом стандартів державного управління для демократичного світу. Серед цих стандартів є і ті, що спрямовані на публічну доброчесність та протидію корупції.

Слоганом ОЕСР є "Краща державна політика задля кращого життя".

Україна давно співпрацювала з ОЕСР, та в зв’язку з агресією росії з’явився  додатковий шанс та можливість досягти отримання членства в організації.

Рада ОЕСР підтримала рішення про надання Україні статусу "майбутнього члена".

Це є дуже важливим політичним сигналом та шансом, який не можна проґавити – також і з огляду на прагнення України стати членом Європейського Союзу.

Тісніша співпраця з ОЕСР важлива для України, т.я. сприятиме європейській інтеграції держави, бо це є невід’ємною складовою цього процесу.

  • По-перше, 22 з 27 країн членів ЄС є членами Організації, а Європейська комісія бере участь у діяльності ОЕСР як спостерігач. Отже, ОЕСР може бути ще одним майданчиком для комунікації з державами ЄС.
  • По-друге, стандарти ОЕСР ґрунтуються на тих самих цінностях ринкової економіки і верховенства права, які лежать в основі Євросоюзу.
  • По-третє, часто стандарти ОЕСР закладаються в основу рішень, які приймає ЄС. Впроваджуючи їх, Україна має шанс гармонізувати свою державну політику з тими ж принципами, які сповідує ЄС і на відповідність яким тестуватиме Україну як кандидата у свої члени.

Отже, через співпрацю з ОЕСР Україна багато що може зробити на випередження, використовуючи цю співпрацю як додатковий ресурс.

Також ОЕСР є незалежним експертом, до якого ЄС звертається по дані для ухвалення власних рішень про ступінь готовності України до початку перемовин про вступ, а пізніше – і до самого вступу.

Так, наразі Україна проходить оцінювання відповідно до індикаторів  Стамбульського плану щодо боротьби з корупцією. Його результати ляжуть в основу висновку про досягнення прогресу у протидії корупції для звіту щодо розширення, який зараз готує щодо України Європейська комісія.

Завдяки співпраці з ОЕСР на робочому рівні в українських органах влади з’явиться можливість, спираючись на дані і досвід інших, адаптувати їх до українських реалій, уникаючи повторення помилок, зроблених іншими країнами.

Реформа держуправління останніх років спирається на результати оцінок, проведених експертами ОЕСР у рамках спільної з ЄС програми SIGMA. Саме на основі оцінки рівня відповідності державного управління критеріям цієї програми Єврокомісія робить висновок про відповідність державного управління країни-кандидата вимогам ЄС.

Україна ще 2005 року подала заявку на приєднання до Комітету державного управління ОЕСР.

Рішення щодо статусу учасника в цьому комітеті було остаточно ухвалене в грудні 2007 року. Відтоді ми беремо участь у роботі комітету та його підгруп, до яких належить і Робоча група високопосадовців з питань доброчесності.

Корупція притаманним не лише Україні. З нею стикаються і розвинені країни. І всі вони усвідомлюють, що доброчесність є засадничим елементом державного управління.

Відтак Робоча група високопосадовців з питань доброчесності відповідає за формування офіційних рекомендацій з питань розбудови культури доброчесності, формування антикорупційної політики, найкращих практик у сфері захисту викривачів, прозорості діяльності політичних партій, лобістської діяльності.

НАЗК разом з іншими антикорупційними органами бере участь у роботі цієї групи, запозичуючи найкращі рішення з протидії корупції від інших країн та ділячись власним позитивним досвідом.

Україна співпрацює з ОЕСР і у форматі Робочої групи з питань підкупу іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях (Робоча група з хабарництва). В рамках цієї групи уряд України взяв на себе зобов’язання протягом двох років привести законодавство у відповідність до вимог Антикорупційної конвенції ОЕСР та ратифікувати її.

Важливо усвідомлювати, що Україна зараз має унікальні можливості щодо посилення співпраці з іншими державами, збільшення своєї ролі на міжнародній арені.

Завдяки членству в ОЕСР Україна стане однією з держав, що формують світовий порядок денний, впливають на державну політику інших країн та є рівною іншим лідерам світу.

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial