
Mobile banking network, online payment, digital marketing. Business people using mobile phone with credit card and icon network connection on dark blue virtual screen background, business technology.
Впровадження відкритого банкінгу в Україні стикається одночасно з можливостями і викликами, оскільки банки та фінтехи поки не визначили ефективні моделі захисту даних, правові засади здійснення, можливість заробітку на обміні даними про клієнтські трансакції та інше.
Про це та інше розповіли учасники круглого столу «Відкритий банкінг – нові можливості для українських клієнтів та бізнесу», проведеного «Фінансовим клубом».
Керівниця напряму з розвитку цифрових та платіжних сервісів Сенс Банку Олена Насікан пояснила, що дані клієнтів є «новою цифровою нафтою», тому банки не поспішають віддавати їх за невеликі кошти в управління фінтехам.
«Якщо банк не буде заробляти на трансакції, то діло не піде. Ми повинні домовитися, де буде заробіток кожного. Зараз вже конкуренція не в тому, щоб надати найкращий сервіс, а в тому, щоб зробити безкоштовно. Безкоштовно – це гарно, але заробляти мають всі: і банки, і фінтехи, і мерчанти», – зазначила експертка.
Вона додала, що базові API, затверджені НБУ, будуть надані усіма банками у визначений час, зокрема і про трансакції за останні 30 днів. «Але банки можуть заробляти на комерційних API. Наприклад, це може бути розширене API із випискою за 60 днів чи розширені ідентифікаційні дані. І за це банки можуть отримувати кошти від фінтехів, організацій і інших банків, які хочуть запитати цю інформацію», – розповіла Олена Насікан.
Комерційний директор RozetkaPay Олексій Миропольський зазначив, що наразі бізнес-кейсів для монетизації немає, тому впровадження Open Banking здебільшого є витратним, а платформи будуються як фундамент для майбутніх комерційних рішень.
«Ніхто не знає, як монетизувати цю велику історію. Тому перше, на що потрібно дивитися, – де прибуток. Якщо буде прибуток, буде реалізація і швидка імплементація. Цього немає, але ми все ж розуміємо, що якась колаборація все ж може бути, тому ми потроху йдемо цим напрямком», – пояснила Олена Насікан.
З іншої сторони впровадження відкритого банкінгу потребує підвищеної уваги до кібербезпеки, захисту персональних даних та усвідомлення клієнтів щодо безпечного використання невідомих фінансових сервісів.
Керівниця напряму з розвитку цифрових та платіжних сервісів Сенс Банку Олена Насікан наголосила, що специфікації Нацбанку та вимоги законодавства передбачають жорсткі стандарти до обладнання, обміну даними та сертифікації, до інших елементів кібербезпеки.
Вона застерегла клієнтів, що фінансові шахраї можуть створювати фейкові застосунки й намагатися отримати дані клієнтів, які ті самі добровільно передадуть.
«Застосунок може не бути підключений до Open Banking, але відібрати у клієнта інформацію, яку він сам віддасть. Тому для банків і фінансових структур велика робота – навчити клієнта, що можна робити, а що ні», – зазначила вона.
Комерційний директор RozetkaPay Олексій Миропольський додав, що хоча шахраї шукатимуть шляхи для атак, відкритий банкінг не створює додаткових можливостей для злочинців.
Начальник управління по роботі з клієнтами Кредитвест Банку Місак Арзуманян наголосив, що відкритий банкінг є прогресивним, але вимагає контролю банків за конфіденційністю, витоком інформації та кібербезпекою.
«З одного боку медалі, це дуже прогресивно, класно і клієнтоорієнтовано, а з іншого – це банківська таємниця, витік інформації, захист персональних даних та кібербезпека, які треба банкам контролювати і тримати руку на пульсі, щоб все це працювало так, як треба», – сказав Місак Арзуманян.
Читайте також:
- FATF в Раді Безпеки ООН: рекомендації та виклики у протидії фінансуванню тероризму
- Внесення змін до облікової картки платника податків у разі зміни місця проживання/реєстрації
- У всіх посольствах і консульствах України за кордоном запроваджена автоматизована процедура подачі документів для вчинення нотаріальних дій