Зареєстровано проект Закону щодо внесення змін про подання інформації з питань фінансового моніторингу

Законопроектом пропонується доповнити частину третю статті 16 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" обов'язком центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомляти спеціально уповноважений орган про фінансові операції, щодо яких є підозра, а також щодо яких є підстави вважати, що вони вчинялися в ході вчинення предикатних злочинів.
 

У Верховній Раді 09 листопада зареєстровано проект Закону про внесення змін до статті 16 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" щодо подання інформації з питань фінансового моніторингу.

 Законопроектом пропонується доповнити частину третю статті 16 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" обов'язком центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, повідомляти спеціально уповноважений орган про фінансові операції, щодо яких є підозра, а також щодо яких є підстави вважати, що вони вчинялися в ході вчинення предикатних злочинів. При цьому законопроект передбачає встановлення Кабінетом Міністрів України порядку передачі такої інформації. 

Завданням законопроекту є підвищення якості обміну інформацією між контролюючими органами, що провадять діяльність у сфері запобігання та протидії, та спеціальним уповноваженим органом з метою підвищення ефективності здійснення оцінки уразливих місць фінансової системи, що дозволяє використовувати її з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або фінансування розповсюдження зброї масового знищення.

Відповідно до пункту 19-1.1.35. пункту 19.1 статті 19 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи вживають заходів до виявлення, аналізу та перевірки фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, щодо відповідності законодавству.

На виконання цієї вимоги в структурі Державної податкової служби створено структурний підрозділ основною функцією якого є вжиття з використанням ризик-орієнтованого підходу заходів щодо виявлення, аналізу, організації та проведення перевірок осіб, які здійснюють фінансові операції, що можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або з фінансуванням тероризму.

У процесі виконання вказаного повноваження такий підрозділ Державної податкової служби збирає інформацію, що може свідчити як про пов'язаність фінансових операцій безпосередньо із самим злочином легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму, так і з предикатними злочинами.

Відповідно до вимог статті 16 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" Державна податкова служба у разі виявлення під час виконання своїх функцій фінансових операцій, стосовно яких існує припущення, що фінансова операція або її учасники, їх діяльність чи походження активів пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та/або фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, або із вчиненням іншого кримінального правопорушення або діяння, за яке передбачені міжнародні санкції, зобов'язана повідомити центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії про такі фінансові операції та їх учасників. При цьому в силу відсутності відповідної вимоги закону, дані щодо фінансових операцій, які проводилися в ході вчинення предикатних злочинів, наразі не передаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії.

Друга Рекомендація FATF передбачає, що країни повинні забезпечити, щоб органи, які визначають політику, підрозділ фінансової розвідки, правоохоронні органи, органи нагляду та інші компетентні органи, на політичному та операційному  рівнях,  мали  ефективні  механізми,  які  дозволяли  б  їм  співпрацювати  один  з  одним  і  там, де це доречно, координувати та обмінюватися інформацією один з одним всередині країни стосовно розробки та впровадження політики та заходів щодо боротьби з відмиванням коштів, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення. 

У Керівних настановах FATF із застосування ризик-орієнтованого нагляду наголошується, що співпраця та обмін інформацією між наглядовими органами, які здійснюють нагляд у сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму, іншими наглядовими органами, підрозділом фінансової розвідки та іншими компетентними органами, зокрема податковими й правоохоронними, є важливими для забезпечення того, аби всі зацікавлені особи добре  розуміли  ризики  відмиванню коштів та фінансуванню тероризму  та  могли  вживати  відповідні  заходи  для  їх  зниження.

Взаємозв’язок  між  наглядовою  оцінкою  ризиків  та  національною  оцінкою  ризиків  є бінарним:

  • з одного боку, розуміння наглядовими органами секторів та суб’єктів їх нагляду повинно використовуватися під час проведення національної оцінки ризиків;
  • з іншого боку, розуміння  ризиків  наглядовими  органами  повинно  спиратися  та  узгоджуватися  із національною оцінкою ризиків, яка містить інформацію, отриману від низки зацікавлених сторін, залучених до сфери протидії відмиванню коштів та фінансування тероризму.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії, проводить національну оцінку ризиків. Отримання та здійснення ним аналізу інформації по фінансовим операціям, проведеним у ході вчинення відповідних предикатних злочинів, дозволить покращити розуміння характеру найбільш значних загроз відмивання коштів та фінансування тероризму і того, яким чином фінансову систему використовують для таких протиправних цілей.

Відтак, потребує законодавчого врегулювання можливість передачі інформації про фінансові операції, аналіз яких свідчить про їх вчинення в ході вчинення платниками податків кримінальних правопорушень, які передували легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та/або фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, або вчиненню іншого кримінального правопорушення, від Державної податкової служби до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії.

Прийняття законопроекту сприятиме підвищенню якості звіту про проведення національної оцінки ризиків та результатів типологічних досліджень у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

Крім того, реалізація норм законопроекту покращить ступінь відповідності України другій рекомендації FATF.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial