Парламент прийняв Закон про зміни до Податкового кодексу, спрямовані на запобігання надання платником податків неправомірної вигоди посадовим особам

Рекомендації Ради ОЕСР
 

Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо врахування положень Рекомендацій Ради Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно податкових заходів для подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях».  Повідомило Міністерство фінансів України.

Прийняття Закону сприятиме запровадженню міжнародних податкових стандартів у сфері боротьби з підкупом іноземних посадових осіб, а також стане ще одним кроком на шляху до членства України в ОЕСР.

Рекомендації Ради ОЕСР закликають до:

●  встановлення чіткої та ефективної заборони на відрахування з бази оподаткування неправомірної вигоди, пов’язаної з підкупом іноземних посадових осіб, яка не залежить від будь-якого розслідування правоохоронними органами або порушення судового провадження;

●  надання належних вказівок платникам податків і податковим органам щодо типів витрат, які вважаються підкупом;

●  спрощення процедури повідомлення податковими органами національних правоохоронних органів про підозри у підкупі.

Тому метою прийнятого Закону є запровадження механізму виявлення потенційної неправомірної вигоди до прийняття рішення суду. Фактично проект Закону спрямований на створення умов для упередження дій щодо надання платником податків неправомірної вигоди як іноземним, так і національним посадовим особам, коли зважаючи на наявність майбутніх податкових наслідків платник податків не буде вчиняти зазначені дії. Це повною мірою відповідає принципам дотримання податкового законодавства (Tax Compliance), який пропагується ОЕСР.

 Ключовими положеннями законопроекту є:

    • запровадження заборони вирахування витрат для цілей оподаткування в операціях, пов’язаних із наданням неправомірної вигоди посадовим особам;
    • доповнення функцій контролюючого органу щодо надання НАБУ і платнику податків повідомлення про виявлені під час перевірки обставини (факти), які можуть свідчити про надання неправомірної вигоди. При цьому як ДПС, так і платник податків будуть керуватися переліком таких обставин (фактів), який буде сформований та затверджений НАБУ за погодженням з Мінфіном;
    • надання платнику податків можливості самостійно відкоригувати свої податкові зобов’язання, якщо дійсно мали місце факти надання неправомірної вигоди;
    • проведення документальної позапланової перевірки платника податків щодо якого винесено вирок суду про надання неправомірної вигоди посадовій особі;
    • збільшення фінансового результату платника податків на суму витрат щодо яких відповідно до законодавства встановлено, що вони були здійснені з метою надання ним неправомірної вигоди.

Важливо зазначити, що при підготовці законопроекту до другого читання були враховані зауваження та пропозиції експертів ОЕСР, які будуть проводити оцінку готовності України до приєднання до Конвенції ОЕСР про боротьбу з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних комерційних операціях.

Закон набирає чинності через три місяці з дня його опублікування.

Проаналізувати іноземних фізичних осіб на предмет чи є вони іноземними публічними діячами та діячами, які виконують публічні функції в міжнародних організаціях можна за допомогою інформаційного реєстра "Іноземні публічні діячі"

Рада також рекомендує країнам-членам та іншим Сторонам Конвенції ОЕСР про боротьбу з підкупом, відповідно до їхніх правових систем, створити ефективну правову та адміністративну базу та надати вказівки для полегшення повідомлення податковими органами про підозри у підкупі іноземних посадових осіб, що виникають під час виконання ними своїх обов’язків, відповідним національним правоохоронним органам.

Про ОЕСР

ОЕСР є унікальним форумом, де уряди спільно працюють над вирішенням економічних, соціальних та екологічних питань глобалізації. ОЕСР також виступає ініціатором зусиль, спрямованих на те, щоб зрозуміти та допомогти урядам реагувати на нові події та проблеми, такі як корпоративне управління, інформаційна економіка та проблеми старіючого населення. Організація забезпечує середовище, де уряди можуть порівнювати політичний досвід, шукати відповіді на спільні проблеми, визначати передову практику та працювати над координацією внутрішньої та міжнародної політики. Країни-члени ОЕСР:

    • Європа: Австрія, Бельгія, Чехія, Данія, Естонія, Фінляндія, Франція, Німеччина, Греція, Угорщина, Ісландія, Ірландія, Італія, Латвія, Литва, Люксембург, Нідерланди, Норвегія, Польща, Португалія, Словаччина, Словенія, Іспанія, Швеція, Швейцарія, Туреччина, Велика Британія.
    • Америка: Канада, Чилі, Колумбія, Коста-Рика, Мексика, США.
    • Азія та Тихоокеанський регіон: Австралія, Японія, Південна Корея, Нова Зеландія, Ізраїль.

Правові інструменти ОЕСР

З моменту створення ОЕСР у 1961 році в її межах було розроблено близько 460 матеріально-правових документів. До них належать Акти ОЕСР (тобто Рішення та Рекомендації, ухвалені Радою ОЕСР відповідно до Конвенції ОЕСР) та інші правові документи, розроблені в межах ОЕСР (наприклад, Декларації, міжнародні угоди). Усі суттєві правові документи ОЕСР, незалежно від того, чи є вони чинним або були скасовані, перераховані в Каталозі правових інструментів ОЕСР, доступному онлайн. Вони представлені в п'яти категоріях:

  • Рішення ухвалюються Радою і є юридично обов’язковими для всіх членів, за винятком тих, які утримуються під час ухвалення. Вони встановлюють конкретні права та обов’язки і можуть містити механізми моніторингу.
  • Рекомендації ухвалюються Радою і не є юридично обов’язковими. Вони представляють собою політичну прихильність принципам, які вони містять, і передбачають очікування, що Прихильники докладуть усіх зусиль для їх виконання.
  • Суттєві підсумкові документи ухвалюються окремими зазначеними Прихильниками, а не органом ОЕСР, у результаті зустрічей міністрів, зустрічей на високому рівні чи інших зустрічей у межах Організації. Зазвичай вони встановлюють загальні принципи або довгострокові цілі та мають урочистий характер.
  • Міжнародні угоди обговорюються та укладаються в межах Організації. Вони є юридично обов'язковими для Сторін.
  • Угода, домовленість та інше: з часом у межах ОЕСР було розроблено кілька інших типів матеріально-правових інструментів, таких як Угода про офіційно підтримувані експортні кредити, Міжнародна домовленість щодо принципів морського транспорту та Рекомендації Комітету сприяння розвитку (DAC).

 Актуальний довідник країн в сервісі CheckLists FinAP  завжди в актуальному стані в "ДОВІДНИКУ РИЗИКОВИХ КРАЇН".

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial