Національний банк України за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ) у листопаді 2024 року застосував до трьох банків та двох небанківських фінансових установ заходи впливу.
Заходи впливу:
Штраф у розмірі 15 051 000,00 грн за порушення вимог:
- частини першої статті 12 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі – Закон про ПВК/ФТ), що полягає в неналежному виконанні банком обов’язку здійснювати посилені заходи належної перевірки щодо клієнтів, ризик ділових відносин з якими є високим;
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в неналежному виконанні банком обов’язку щодо здійснення належної перевірки існуючого клієнта в частині проведення на постійній основі моніторингу ділових відносин та фінансових операцій клієнта, що здійснюються у процесі таких відносин, щодо відповідності таких фінансових операцій наявній у суб’єкта первинного фінансового моніторингу інформації про клієнта, його діяльність та ризик (у тому числі, в разі необхідності, про джерело коштів, пов’язаних із фінансовими операціями);
- частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід;
- пункту 15 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 41 розділу ІV Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду з питань реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90*. Порушення полягає в наданні на запити Національного банку недостовірної інформації, що стосується виконання банком вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ та яка необхідна Національному банку для здійснення ним нагляду у сфері ПВК/ФТ, у тому числі для перевірки фактів порушень вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
Штраф у розмірі 10 000 000,00 грн та письмове застереження за порушення вимог:
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку щодо здійснення належної перевірки нових, а також існуючих клієнтів;
- частини першої статті 12 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку здійснювати посилені заходи належної перевірки щодо клієнта, ризик ділових відносин з яким є високим;
- абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку розробляти, впроваджувати та оновлювати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ, а також відсутності в них процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками;
- частини чотирнадцятої (тринадцятої*) статті 11 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в нездійсненні банком додатково під час належної перевірки заходів стосовно клієнтів, які (кінцеві бенефіціарні власники яких) є політично значущими особами, членами їх сімей та особами, пов’язаними з політично значущими особами;
- пункту 6 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині незабезпечення виявлення, зокрема з використанням засобів автоматизації, фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, до початку, у процесі, після їх проведення або під час спроби їх проведення;
- підпункту "б" пункту 8 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині несвоєчасного повідомлення спеціально уповноваженого органу про порогову фінансову операцію, що відповідає ознаці, визначеній абзацом четвертим частини першої статті 20 Закону про ПВК/ФТ;
- частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід;
Штраф у розмірі 2 449 556,00 грн за порушення вимог:
- частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід, що полягає в невиявлені / несвоєчасному виявленні банком відповідних критеріїв ризику, нездійсненні своєчасної переоцінки рівня ризику клієнта на неприйнятно високий рівень ризику;
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання банком обов’язку щодо здійснення належної перевірки клієнта;
Штраф у розмірі 15 353 950,00 грн за порушення вимог пункту 2 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині невиконання установою обов’язку забезпечити належну організацію та проведення первинного фінансового моніторингу.
Зазначене призвело до порушення вимог:
- частин першої та другої статті 7 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного застосовування установою у своїй діяльності ризик-орієнтованого підходу, враховуючи відповідні критерії ризику, пов’язані з її клієнтами, в порядку, визначеному внутрішніми документами установи з питань ПВК/ФТ;
- абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку розробляти, впроваджувати та оновлювати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ;
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку здійснювати належну перевірку нових, а також існуючих клієнтів;
- пункту 17 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку документувати заходи, вжиті з метою виконання вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 18 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ та пункту 23 додатка 1 до Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 107 (зі змінами) (далі – Положення № 107). Порушення полягає в неналежному виконанні установою обов’язку щодо зберігання документів, їх копій, записів, даних, інформації щодо заходів, вжитих з метою виконання вимог у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 22 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку проводити внутрішні перевірки своєї діяльності на предмет дотримання вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 25 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині невиконання установою обов’язку здійснювати управління ризиками, пов’язаними із запровадженням чи використанням нових та існуючих інформаційних продуктів;
- пункту 16 розділу ІІ Положення № 107 у частині неналежного запровадження системи автоматизації установи, що має забезпечувати, зокрема, постійний моніторинг фінансових операцій клієнтів з метою оперативного виявлення індикаторів підозрілості фінансових операцій;
Письмове застереження за порушення вимог:
- пункту 23 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, що полягає в незабезпеченні проходження працівником установи, відповідальним за проведення фінансового моніторингу, навчання у сфері ПВК/ФТ протягом трьох місяців з дня призначення;
- пункту 20 додатка 1 до Положення № 107 у частині невідображення в анкеті клієнта інформації, отриманої установою за результатами належної перевірки клієнта;
Штраф у розмірі 255 000,00 грн за порушення вимог:
- пункту 4 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині невиконання установою обов’язку щодо здійснення належної перевірки нових клієнтів, а саме нездійснення ідентифікації та верифікації клієнта, нездійснення верифікації клієнта в порядку, визначеному законодавством;
- частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині неналежного виконання установою обов’язку з урахуванням вимог законодавства розробляти, впроваджувати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ;
Письмове застереження за порушення вимог пунктів 6, 7, 8 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ у частині незабезпечення установою виявлення, реєстрації фінансової операції, що підлягає фінансовому моніторингу, а також неповідомлення спеціально уповноважений орган про порогову фінансову операцію, що відповідає ознаці, визначеній абзацом п’ятим частини першої статті 20 Закону про ПВК/ФТ.
Читайте також:
-
НБУ оновив критерії оцінки ризику для небанківських фінансових установ
-
З 01 грудня 2024 року в Україні запрацювала нова версія СЕП з функціональністю миттєвих переказів
-
Національний банк розширює та поглиблює нагляд за небанківськими надавачами фінансових послуг