
На першому засіданні оновленого РНБО ухвалено важливе рішення: запроваджено мораторій на перевірки бізнесу з боку правоохоронних, митних, податкових та інших контролюючих органів. Про це повідомила прем`єр-міністр Юлія Свириденко у своєму Телеграм-каналі.
Текст Указу Президента від 21.07.2025 №538/2025
Порядок проведення перевірок ДПС та ДМС: що варто знати
Згідно Указу №538 ДПС та ДМС мають невідкладно вжити організаційних і практичних заходів щодо підвищення ефективності реалізації механізмів податкового і митного контролю, передбачивши, зокрема:
-
- встановлення обмеження на проведення перевірок стосовно суб'єктів господарювання, які мають статус авторизованих економічних операторів та суб'єктів господарювання з незначним ступенем ризику, за виключенням тих, які здійснюють діяльність, пов'язану з обігом підакцизних товарів;
- удосконалення методики застосування ризик-орієнтованого підходу під час визначення доцільності перевірок суб'єктів господарської діяльності з метою спрямування заходів контролю на ділянки з високим рівнем ризику порушень податкового митного законодавства або контрабанди.
Щодо порядку перевірок з боку інших контролюючих органів
Згідно Указу №538 встановлено, що Державна регуляторна служба України має:
а) здійснити разом з органами державного нагляду (контролю) в межах компетенції у місячний строк аналізу достатності нормативно-правового врегулювання застосування заходів державного нагляду (контролю) для мінімізації їхнього можливого негативного впливу на діяльність суб'єктів господарювання, за його результатами у місячний строк подати до Уряду пропозиції щодо підвищення дієвості таких заходів з урахуванням необхідності мінімізації витрат та адміністративного навантаження на суб'єктів господарювання й оптимізації процедур контролю із застосуванням ризик-орієнтованого підходу, а також усунення дублювання функцій органів державного нагляду (контролю);
б) розроблення та реалізацію на плановій основі комплексу заходів, спрямованих на впровадження системи управління ризиками у сфері державного нагляду (контролю) та запровадження механізму оцінки ефективності діяльності органів державного нагляду (контролю), передбачивши, зокрема, ризик-орієнтований підхід і цифровізацію;
в) подання протягом місяця до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо спрощення умов ведення бізнесу шляхом дерегуляції господарської діяльності та удосконалення ліцензійної та дозвільної системи;
г) впровадження у шестимісячний строк в експлуатацію відповідного модуля в Інтегрованій автоматизованій системі державного нагляду (контролю);
5) забезпечення на постійній основі проведення аналізу ефективності реалізації заходів, передбачених цим рішенням, та за його результатами вжиття додаткових заходів щодо вдосконалення відповідної нормативно-правової та організаційної бази.
Законодавчі ініціативи на захист бізнесу: що має бути ухвалено?
Президентським Указом №538 Верховній Раді рекомендовано прискорити розгляд відповідних законопроєктів:
а) про внесення змін до КПК щодо удосконалення гарантій захисту суб'єктів господарювання під час здійснення кримінального провадження (реєстр. №12439 від 24.01.2025), розглянувши під час підготовки до другого читання пропозиції Офісу Генерального прокурора, спрямовані на зміцнення гарантій захисту прав і законних інтересів суб'єктів господарювання шляхом посилення нагляду за додержанням законів органами, що провадять оперативно-розшукову діяльність і досудове розслідування.
б) про внесення зміни до пункту 4 розділу ХХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Митного кодексу України щодо компенсації інвестицій через податки (реєстр. №13414 від 25.06.2025).
в) про внесення змін до розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо компенсації інвестицій через податки (реєстр. №13415 від 25.06.2025)
г) про основні засади державного нагляду (контролю) (реєстр. №5837 від 05.08.2021).
ґ) про внесення змін до КпАП щодо підвищення відповідальності посадових осіб органів державного нагляду (контролю) (реєстр. №5838 від 05.08.2021).
д) про внесення змін до Закону України "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів" щодо справедливого використання арештованих активів Російської Федерації та її резидентів для захисту національних інтересів України (реєстр. №13268 від 08.05.2025);
е) про внесення змін до Кримінального кодексу України і Кримінального процесуального кодексу України та Закону України "Про санкції" щодо встановлення відповідальності за порушення спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) (реєстр. №12406 від 14.01.2025).
Які завдання стоять перед Офісом Генерального прокурора, БЕБ та Нацполіцією?
Указом рекомендовано Офісу Генерального прокурора, Бюро економічної безпеки України, Державному бюро розслідувань, Національній поліції України, Службі безпеки України:
а) завершити у місячний строк спільний перегляд матеріалів кримінальних проваджень, у яких у межах досудового розслідування надається оцінка законності дій суб'єктів господарювання, за його результатами прийняти в межах компетенції рішення про доцільність ініціювання, зміни та продовження застосування заходів забезпечення у таких кримінальних провадженнях, а також здійснити в разі доцільності додаткові дії для посилення захисту прав і недопущення обмеження законних інтересів суб'єктів господарювання як учасників кримінального провадження;
б) забезпечити в межах компетенції посилення контролю з боку керівників органів досудового розслідування та прокуратур різних рівнів на всіх етапах досудового розслідування у кримінальних провадженнях, у яких перевіряється діяльність суб'єктів господарювання, за законністю проведення відповідних слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій, у тому числі, застосування окремих заходів забезпечення кримінального провадження, що можуть негативно вплинути на діяльність суб'єктів господарювання, призвести до обмеження їхніх прав та законних інтересів.
Читайте також: