07 жовтня було зареєстровано у Верховній Раді України Законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо врегулювання обороту віртуальних активів в Україні» № 10225 від 07.11.2023 року.
Метою проєкту є запровадження легального та працюючого ринку з віртуальних активів в Україні та визначення правил їх оподаткування.
На сьогоднішній день відсутні чіткі визначення та класифікація віртуальних активів.
Також немає єдиного органу, який би здійснював нагляд та контроль за діяльністю суб’єктів ринку віртуальних активів, що створює ризики для фінансової стабільності, боротьби з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму.
Відсутній спеціальний податковий режим для оподаткування доходів від операцій з віртуальними активами, що призводить до подвійного оподаткування або ухилення від сплати податків.
Новий закон потрібен і для врахування міжнародних стандартів та практики, розвитку цифрової економіки в Україні.
А також, відповідно до його перехідних положень, чинний Закон України від 17 лютого 2022 року № 2074-IX «Про віртуальні активи» набуде чинності лише з дня набрання чинності законом України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування операцій з віртуальними активами.
Отже, що пропонує і визначає Законопроєкт № 10225 :
- загальні поняття та термінологію щодо віртуальних активів;
- запровадження механізму оподаткування податком на прибуток підприємств віртуальних активів, шляхом запровадження окремого обліку результатів та коригування фінансового результату;
- продажем віртуальних активів є: продаж віртуальних активів за грошові кошти; обмін одних віртуальних активів на інші віртуальні активи, а також будь-які інші операції з віртуальними активами, за результатами здійснення яких відбувається перехід права власності на віртуальні активи;
- механізм самостійного визначення загального фінансового результату та подача звітності щодо віртуальних активів;
- перелік витрат, що враховується при здійсненні операцій з віртуальними активами та документів (первинних документів), які є підтвердженням доходів та/або витрат за такими операціями, затверджується Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку разом з Національним банком України згідно з розподілом повноважень, визначеним Законом України «Про віртуальні активи»;
- дохід від продажу, обміну віртуальних активів визначається виходячи з ціни зазначеної в договорі купівлі продажу, обміну, але не нижче ринкової вартості таких віртуальних активів;
- дії при отримані від’ємного загального фінансового результату (збитку) від операцій з віртуальними активами, та зменшення загального фінансового результату від операцій з віртуальними активами на наступні податкові періоди, до повного його погашення;
- при даруванні віртуального активу чи передачі його у спадщину, інвестиційний збиток, що виникає у платника податку внаслідок цього, не враховується під час визначення загального фінансового результату операцій з віртуальними активами;
- суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи – підприємці), які здійснюють операції з віртуальними активами не можуть бути платниками єдиного податку першої - третьої груп;
- процедура розгляду судом справ про розкриття інформації, що становить професійну таємницю на ринку віртуальних активів.
Розроблений законопроєкт сприятиме розвитку та впровадженню ринку віртуальних активів в Україні та його наближення до правил ринку криптоактивів Markets in Crypto assets (MiCА), що впроваджуються в ЄС.
Читайте також:
- Важливий крок у регламентації крипторинку на європейському рівні
- Туреччина робить активні кроки до виходу із “сірого списку” FATF
- Іспанія посідає провідні позиції з впровадження MiCA
- Ринок криптоактивів буде врегульовано
- Про побудову фондового ринку в Україні і цінні папери, – Голова Нацкомісії з цінних паперів
- НКЦПФР: про оподаткування криптовалют в Україні та зміни до закону про віртуальні активи