Роз’яснення та рекомендації Нацбанку щодо ідентифікації та верифікації клієнтів  

Згідно листа НБУ від 26.09.2023 р. № 25-0005/71150
 

Національний банк України, керуючись частиною восьмою статті 18 Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” (далі – Закон), з огляду на питання учасників фінансового ринку, а також з урахуванням виявлених під час здійснення нагляду непоодиноких випадків недотримання вимог законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - ПВК/ФТ) надає роз’яснення та рекомендації з питань фінансового моніторингу.

Роз’яснення та рекомендації з питань фінансового моніторингу, а саме:

  • Стосовно проведення повторної ідентифікації, верифікації клієнта / представника клієнта.

Згідно з частиною четвертою статті 11 Закону належна перевірка клієнта (далі – НПК) здійснюється, зокрема, в разі:

  • встановлення ділових відносин;
  • наявності підозри;
  • проведення разової фінансової операції без встановлення ділових відносин з клієнтами, якщо сума фінансової операції дорівнює або перевищує суму, визначену частиною першою статті 20 Закону.

Згідно з частиною п’ятнадцятою статті 11 Закону повторна ідентифікація та верифікація клієнта (його представника) не є обов’язковими, якщо ця особа раніше була ідентифікована та верифікована згідно з вимогами закону, за умови відсутності у суб’єкта первинного фінансового моніторингу підозр та/або підстав вважати, що наявні документи, дані та/або інформація про клієнта (представника клієнта) є нечинними (недійсними) та/або неактуальними.

Отже, у разі наступного встановлення ділових відносин, зокрема укладення нового договору кредиту з фізичною особою, яка вже була раніше клієнтом установи, на думку Національного банку, не потрібно здійснювати повторно її ідентифікацію і верифікацію, якщо ця особа раніше була ідентифікована та верифікована згідно з вимогами закону та за умови відсутності в установи підозр та/або підстав вважати, що наявні документи, дані та/або інформація про клієнта (представника клієнта) є нечинними (недійсними) та/або неактуальними на момент встановлення таких відносин.

Разом з цим, якщо ідентифікація та верифікація клієнта була здійснена не відповідно до вимог закону, установа під час укладення нового договору із фізичною особою, яка вже була раніше клієнтом установи, зобов’язана здійснити її ідентифікацію та верифікацію в порядку, визначеному в додатку 2 до Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28.07.2020 № 107 (зі змінами) (далі – Положення № 107).

Звертаємо увагу, що згідно з пунктом 23 додатка 1 до Положення № 107 установа документує проведення НПК та прийняті установою рішення в спосіб, що дасть змогу продемонструвати їх належне здійснення та обґрунтованість, та зберігає відповідні документи та/або інформацію у справі клієнта протягом строків, визначених Законом.

Зазначаємо, що установа під час розроблення процедур ідентифікації та верифікації має керуватися ризик-орієнтованим підходом, дотримуючись вимог та обмежень, установлених у Положенні № 107, та враховувати те, що результатом здійснення ідентифікації та верифікації має бути:

  • однозначне встановлення особи клієнта (представника клієнта);
  • впевненість у тому, що отримані ідентифікаційні дані належать клієнту (представнику клієнта);
  • переконання в тому, що клієнт (представник клієнта) не є самозванцем, а дійсно є особою, якою він/вона назвався/назвалася (пункт 4 додатка 2 до Положення № 107).

Національний банк наполегливо рекомендує установам переглянути свої процедури та процеси стосовно відповідності вимогам щодо проведення ідентифікації та верифікації клієнтів, передбаченим Законом та Положенням № 107.

Установи можуть використовувати виключно визначені в Положенні № 107 способи ідентифікації та верифікації, у тому числі під час впровадження нових продуктів та каналів/способів надання фінансових послуг клієнтам.

Нездійснення / неналежне здійснення установами НПК, зокрема ідентифікації та верифікації, може свідчити про неналежну організацію внутрішньої системи ПВК/ФТ установи та буде відповідно оцінюватися Національним банком під час здійснення нагляду.

  • Стосовно забезпечення актуальності отриманих та наявних документів, даних та інформації про клієнта

Відповідно до частини п’ятої статті 11 Закону ідентифікація та верифікація клієнта здійснюються до встановлення ділових відносин, вчинення правочинів (крім випадків, передбачених цим Законом), проведення фінансової операції.

Установа як суб’єкт первинного фінансового моніторингу відповідно до законодавства зобов’язана на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних та/або надійних джерел, здійснювати верифікацію клієнта (абзац перший частини восьмої статті 11 Закону).

Згідно з пунктом 6 додатка 2 до Положення № 107 установа зобов’язана здійснювати верифікацію на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних джерел або інших надійних джерел, визначених у додатку 1 до Положення № 107. Під час здійснення верифікації установа має перевірити (підтвердити) належність відповідній особі ідентифікаційних даних.

Зазначаємо, що у випадках, коли між здійсненням ідентифікації та верифікації клієнта та встановленням ділових відносин (укладенням договору) з ним проходить будь-який час, підвищується ризик втрати чинності (дійсності) або актуальності наданих клієнтом копій ідентифікаційних документів.

З метою унеможливлення встановлення ділових відносин з особою на підставі нечинних (недійсних) документів та/або упередження шахрайських дій із застосуванням викрадених/втрачених документів установа має пересвідчитися у чинності (дійсності) та актуальності раніше наданих клієнтом під час здійснення його верифікації копій ідентифікаційних документів у момент укладення кожного договору, але не пізніше проведення фінансової операції (зокрема, надання кредиту, позики тощо). Такі заходи установа здійснює в межах забезпечення актуальності отриманих та наявних документів, даних та інформації про клієнта, що є частиною належної перевірки клієнта.

З цією метою рекомендуємо здійснювати, зокрема, такі дії в момент укладення договору, проведення фінансової операції:

    • використовувати перевірку за базою недійсних документів Державної міграційної служби України;
    • надсилати особі на її фінансовий номер телефону otp-пароль для його коректного введення та здійснювати фотофіксацію особи з власним ідентифікаційним документом, а саме сторінки/сторони, що містить фото власника (у разі використання способу верифікації, наведеного в підпункті 4 пункту 31 додатка 2 до Положення № 107).

Процедури ідентифікації та верифікації клієнтів, розроблені установою, мають ґрунтуватися на застосуванні ризик-орієнтованого підходу та забезпечувати наявність в установі чинних (дійсних) та актуальних ідентифікаційних документів клієнта або інформації, яка підтверджує чинність (дійсність) та актуальність ідентифікаційних даних, отриманих від клієнта (представника) клієнта.

Наголошуємо, що відповідно до частини другої статті 7 Закону застосування ризик-орієнтованого підходу здійснюється в порядку, визначеному внутрішніми документами з питань ПВК/ФТ суб’єкта первинного фінансового моніторингу, з урахуванням рекомендацій відповідних суб’єктів державного фінансового моніторингу, які згідно із цим Законом виконують функції державного регулювання і нагляду за такими суб’єктами первинного фінансового моніторингу.

Зазначимо, що в Сервісі CheckLists FinAP можливо здійснити перевірку особи на PEP в таких інформаційних реєстрах:

«Національні публічні діячі» які виконують або виконували в Україні визначні публічні функції з 1991 року

    • близькі особи до публічних осіб
    • фізичні особи пов`язані по КБВ
    • юридичні особи пов’язані з РЕР

«Міжнародні публічні діячі»

    • діячі, які виконують публічні функції в міжнародних та міждержавних організаціях
    • члени міжнародних парламентських асамблей
    • судді міжнародних судів

«Іноземні публічні діячі»  

особи які виконують або виконували визначні публічні функції в країнах Європи

А також здійснити перевірку клієнтів в ряді інших інформаційних реєстрах Сервісу CheckLists FinAP.

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial