FATF опублікувала вп’яте звіт щодо дотримання юрисдикціями Рекомендації 15 FATF та Пояснювальної примітки до неї (R.15/INR.15).
Рекомендацію 15 було оновлено у 2019 році для застосування заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (ПВК/ФТ) до віртуальних активів (VA) і постачальників послуг віртуальних активів (VASP).
У звіті також міститься інформація про нові ризики та розвиток ринку, пов’язаний з використанням VA для відмивання грошей, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
У звіті FATF зазначено, що хоча деякі юрисдикції досягли прогресу у впровадженні регулювання ПВК/ФТ, глобальне впровадження все ще відстає. Є кілька урядів, які ще не вжили жодних значних кроків для регулювання сектора, і цим країнам необхідно якнайшвидше визначити пріоритетність повного впровадження Стандартів.
Згідно зі 130 звітами FATF про взаємну оцінку та подальші дії з моменту прийняття переглянутого R.15/INR.15 у 2019 році, 75% юрисдикцій лише частково або не відповідають вимогам FATF, що є ідентичним вимогам квітня 2023 року - 75% юрисдикцій, які частково відповідають або не відповідають вимогам.
Якщо зосередитися на країнах із матеріально важливими секторами VA (які були включені в roadmap analysis , опублікований у березні 2024 року), то картина є кращою, оскільки більшість із них має основні заходи. Тим не менш, незважаючи на прогрес, досягнутий окремими країнами, попереду ще багато роботи для завершення глобальної системи регулювання ПВК/ФТ для сектору віртуальних активів, і FATF продовжуватиме надавати пріоритет усунення цих прогалин.
Юрисдикції продовжують боротися з виконанням фундаментальних вимог R.15, зокрема проведенням оцінки ризиків і проведенням наглядових перевірок. Проте результати опитування 2024 року дійсно визначають деякі сфери прогресу з 2023 року, наприклад, кількість юрисдикцій, які зареєстрували або ліцензували постачальників послуг віртуальних активів на практиці.
Юрисдикції не досягли достатнього прогресу у впровадженні «Travel Rule», яке є ключовим заходом ПВК/ФТ. Майже третина респондентів опитування, включно з тими, хто оцінив VA/VASP як високий ризик, ще не прийняли відповідне законодавство. Навіть серед юрисдикцій, які все ж таки прийняли відповідне законодавство про імплементацію цих правил, нагляд і правозастосування залишаються низькими.
Повільний прогрес у регулюванні сектору VA викликає серйозне занепокоєння, оскільки VA продовжують використовуватися для підтримки розповсюдження зброї масового знищення, зокрема КНДР, а також шахраями, терористичними групами та іншими незаконними суб’єктами.
Тим не менш, у звіті FATF визнаються позитивні зміни в секторі VA, про які повідомляє приватний сектор, наприклад збільшення обсягу транзакцій VA за допомогою інструментів відповідності правилам подорожей, а також у VASP, які враховують зобов’язання щодо правил подорожей у своїй діяльності. У звіті підкреслюється, що всі гравці повинні мати відповідні заходи щодо виявлення ризиків і пом’якшення, а також продовжувати працювати над інструментами відповідності правилам, які повністю відповідають вимогам.
Хоча угоди DeFi все ще становлять відносно низький відсоток загальної активності VA, у звіті зазначається необхідність моніторингу таких угод на предмет ризиків незаконного фінансування. У звіті також визнається збільшення впровадження та використання стейблкойнів, у тому числі для незаконної діяльності. Тому FATF продовжить моніторинг ризиків незаконного фінансування та розвитку подій у цьому секторі.
FATF закликає всі юрисдикції швидко запровадити стандарти FATF щодо VA та VASP, включаючи «Travel Rule» FATF. Згідно з roadmap analysis щодо вдосконалення реалізації R.15 і для урахування висновків цього звіту, FATF продовжуватиме:
- сприяти охопленню та надавати допомогу юрисдикціям з меншою спроможністю, включно з матеріально важливою діяльністю VASP;
- сприяти обміну найкращими практиками, пошуками та проблемами, зокрема щодо DeFi, стейблкойнів, нерозміщених гаманців і P2P, а також відстежувати ринкові тенденції в цій сфері для суттєвих подій, які можуть вимагати подальшої роботи FATF;
- взаємодіяти з країнами-членами FATF, глобальною мережею, постачальниками технічної допомоги та приватним сектором щодо прогресу та викликів.
Ознайомитись зі звітом на мові оригіналу можна за посиланням.
Читайте також: