Про це повідомляє пресслужба регулятора
Національний банк України за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ), а також вимог валютного законодавства в листопаді 2023 року повідомляє про застосування до трьох банків та десяти небанківських фінансових установ заходи впливу.
Заходи впливу, а саме штрафні санкції та письмові застереження, застосовано до банку та небанківських фінансових установ загалом стосовно порушення законодавства щодо запобігання та протидії і деяких питаннях валютного законодавства:
- частин першої та другої статті 7 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі – Закону № 361-IХ) у частині неналежного виконання обов’язку застосовувати у своїй діяльності ризик-орієнтований підхід;
- абзаців першого та другого частини першої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, пункту 29 розділу ІІІ Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 року № 65 (далі – Положення № 65) у частині неналежного виконання банком обов’язку розробляти, впроваджувати та оновлювати внутрішні документи з питань ПВК/ФТ в установлені строки, а також в частині відсутності у внутрішніх документах банку з питань ПВК/ФТ процедур, достатніх для забезпечення ефективного управління ризиками;
- пункту 4 частини другої статті 8, частини другої, абзацу четвертого частини четвертої статті 11, частини другої статті 14 Закону про ПВК/ФТ, щодо здійснення належної перевірки клієнтів, а саме здійснення верифікації клієнтів у порядку, визначеному законодавством;
- підпункту 22 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ, пункту 15 розділу ІІ Положення № 65 у частині неналежного виконання обов’язку проводити в порядку, встановленому Національним банком, внутрішні перевірки своєї діяльності на предмет дотримання вимог законодавства у сфері ПВК/ФТ, у тому числі щодо достатності вжитих банком заходів для забезпечення функціонування належної системи управління ризиками легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або фінансування розповсюдження зброї масового знищення, достатності та ефективності запровадженої в банку системи автоматизації для виконання банком обов’язків суб’єкта первинного фінансового моніторингу;
- пункту 25 частини другої статті 8 Закону про ПВК/ФТ щодо неналежного виконання установою обов’язку здійснювати управління ризиками, пов’язаними із запровадженням чи використанням нових та існуючих інформаційних продуктів, ділової практики або технологій, у тому числі таких, що забезпечують проведення фінансових операцій без безпосереднього контакту з клієнтом, що є порушенням вимог;
- частини сьомої статті 11 Закону про ПВК/ФТ, що полягає у нездійсненні верифікації клієнтів у порядку, визначеному законодавством України, та нездійсненні ідентифікації та верифікації на підставі чинних (дійсних) офіційних документів або чинної (дійсної) чи актуальної інформації з офіційних та/або надійних джерел;
- частини другої статті 14 Закону про ПВК/ФТ в частині нездійсненні належної перевірки платника (ініціатора) до проведення платіжної операції шляхом його верифікації в частині даних, наведених у пункті 1 частини першої статті 14 Закону про ПВК/ФТ, на підставі офіційних документів або інформації, отриманої з офіційних та/або надійних джерел;
- абзацу восьмого частини дев’ятої статті 23 Закону про ПВК/ФТ в частині подання ним інформації про накладення арешту на рахунки клієнта, операції за якими зупинено відповідно до частини третьої цієї статті, спеціально уповноваженому органу з порушенням визначеного цією статтею строку;
- пункту 10 розділу І Положення про застосування Національним банком України заходів впливу до установ за порушення законодавства з питань фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 106 (далі – Положення № 106). Порушення полягає в неналежному виконанні установою письмової вимоги, пред’явленої Національним банком на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені законодавством у сфері ПВК/ФТ;
- пункту 26 розділу ІІ Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду з питань реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90 (далі – Положення № 90);
- абзацу четвертого пункту 41 розділу ІV Положення № 90, що полягає в поданні установою інформації (документів) про валютно-обмінні операції на запити Національного банку несвоєчасно та не в повному обсязі;
- частини дев’ятої статті 11 Закону України “Про валюту і валютні операціїˮ (далі – Закон про валюту) та пункту 26 розділу ІІ Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду з питань реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90 (далі – Положення № 90), що полягає в наданні касиром окремого структурного підрозділу установи недостовірної інформації про валютні операції на запит Національного банку;
- частини другої статті 6 Закону про валюту в частині порушення умов та порядку торгівлі іноземною валютою на валютному ринку України, визначених у пункті 17 розділу IV Положення про структуру валютного ринку України, умови та порядок торгівлі іноземною валютою та банківськими металами на валютному ринку України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року № 1, що полягає в невизначенні у внутрішніх документах установи про організацію і порядок здійснення валютно-обмінних операцій, порядку установлення (зміни) курсів купівлі, продажу іноземних валют у готівковій формі, порядку здійснення внутрішнього контролю за проведенням валютно-обмінних операцій;
- пункту 6 розділу ІІ Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затверджених постановою Правління Національного банку України від 18 грудня 2018 року № 140 (далі – Правила № 140), що полягає в поданні статистичної звітності з питань ПВК/ФТ з порушенням порядку формування показників статистичної звітності;
- пункту 5 розділу ІІ Правил № 140 та пункту 13 додатка до Правил № 140, що полягає в неподанні до Національного банку звітності з питань ПВК/ФТ;
- пункту 13 додатка до Правил № 140 у частині подання звітності з питань ПВК/ФТ з порушенням строку, визначеного у Правилах № 140;
- абзацу другого пункту 10 розділу І, пункту 22 розділу ІІІ Положення про застосування НБУ заходів впливу до установ за порушення законодавства з питань фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року № 106 (далі – Положення № 106), що полягає в невиконанні установою обов’язку подання Національному банку протягом визначеного строку із дня отримання письмового застереження, що є обов’язковим до виконання, звітності з питань ПВК/ФТ, відповіді із зазначенням строку, протягом якого установа зобов’язується вжити заходів щодо недопущення таких порушень у подальшій діяльності, а також неповідомленні про виконання заходів, щодо посилення контролю за дотриманням вимог нормативно-правових актів Національного банку у сфері ПВК/ФТ стосовно подання до Національного банку звітності з питань ПВК/ФТ.
Читайте також:
- НБУ чекає розгорнутого звіту з фінмоніторингу від банківських установ
- НБУ відновлює доступ до інформації про учасників ринку небанківських фінансових послуг
- Нові вимоги щодо реєстрації та структури власності фінансових установ
- НБУ оновив критерії оцінки ризику учасників ринку небанківських фінпослуг
- Оновлено порядок застосування заходів впливу до банків
- Заходи впливу Національного банку у жовтні місяці до фінансових установ