Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) опублікувала Звіт «Краудфандинг для фінансування тероризму».
У звіті FATF розглядаються проблеми виявлення та запобігання фінансуванню тероризму через сектор краудфандингу.
Краудфандинг – це дуже корисний спосіб охопити велику аудиторію, щоб зібрати гроші на благодійну справу, фінансувати стартап або фінансувати творчий проект. Краудфандинг – це сектор, що розвивається та розвивається, із значним міжнародним ринком. У 2022 році по всьому світу було проведено понад 6 мільйонів краудфандингових кампаній.
Переважна більшість краудфандингової діяльності є законною, але події в усьому світі показали, що її також можна використовувати в незаконних цілях. Це стосується терористів і терористичних груп, які можуть використовувати платформи збору коштів і краудфандингові дії в соціальних мережах, щоб отримати фінансування для своєї терористичної справи від глобальної аудиторії.
Сектор краудфандингу, ймовірно, розвиватиметься далі завдяки впровадженню нових платіжних технологій і поширенню онлайн-платформ, що підтримують різні типи краудфандингу. Однак у всьому світі існує недостатнє розуміння ризиків, пов’язаних із цим сектором, і через це регулювання різниться від країни до країни.
У цьому звіті FATF аналізується, як терористи зловживають платформами краудфандингу. У звіті, який базується на досвіді Глобальної мережі FATF, галузевих експертів, наукових кіл та громадянського суспільства, розглядаються проблеми, з якими стикаються під час виявлення та запобігання фінансуванню тероризму через екосферу краудфандингу. Проблеми включають складність краудфандингових операцій, використання методів анонімізації та відсутність підготовки та досвіду фінансування тероризму в індустрії краудфандингу для виявлення підозрілої діяльності.
У звіті висвітлюються передові практики, починаючи з включення краудфандингу в національну оцінку ризиків фінансування тероризму, охоплення сектору краудфандингу та ефективних внутрішніх і міжнародних механізмів обміну інформацією.
Перелік індикаторів ризику вказаний в додатку А до Звіту та має на меті допомогти суб’єктам державного та приватного секторів, а також широкій громадськості визначити потенційні спроби фінансування тероризму за допомогою краудфандингу. Нижче наведений текст додатку А Звіту.
Додаток А. Індикатори ризику
Індикатори ризику краудфандингу для фінансування тероризму та насильницького екстремізму
- Ризик краудфандингу для терористичної діяльності значно відрізняється в Глобальній мережі FATF. Деякі юрисдикції не спостерігали жодних ризиків або випадків, тоді як інші виявили численні випадки використання краудфандингу терористичними організаціями та визначили краудфандинг як «високий» загальний ризик у своїй національній оцінці ризику.
- Подібним чином, хоча не всі типи краудфандингу однаково ризикують бути використаними для тероризму чи насильницького екстремізму, краудфандинг на основі пожертвувань видається найбільш вразливим. Більшість показників у цьому розділі стосуються виявлення фінансування тероризму та/або насильницького екстремізму за допомогою краудфандингу на основі пожертв.
- Наведені нижче показники не є вичерпним переліком. Окремий індикатор ризику сам по собі не обов’язково є чітким свідченням фінансування тероризму, але він може спонукати до подальшого моніторингу та перевірки, якщо це необхідно. Наявність кількох індикаторів стосовно клієнта чи транзакції вимагає додаткового вивчення. Жоден із цих показників не повинен використовуватися для дискримінації певної етнічної спільноти, релігії, країни чи типу установи.
- Наведені нижче показники впорядковано відповідно до різних ролей, які існують у формальній та неформальній екосистемі краудфандингу (див. Розділ 2.3). Усі ці показники можуть бути корисними для суб’єктів звітності та оперативних органів, а багато з них також можуть бути корисними для краудфандингових платформ або інших зацікавлених сторін у приватному секторі, які прагнуть створити внутрішні механізми моніторингу та звітності.
Показники, що стосуються організації-посередника
- Наступні червоні прапорці можуть допомогти суб’єктам звітності та оперативним органам виявити потенційне фінансування тероризму або насильницький екстремізм щодо організацій-посередників:
- Проекти фінансуються через краудфандингові платформи, які мають слабку політику перевірки проектів та/або мають умови надання послуг, які конкретно не забороняють вміст, який підбурює та підтримує тероризм або насильницький екстремізм.
- Відповідно до наявної інформації відомо, що платформи краудфандингу, фінансові технології та/або віртуальні гаманці активів використовуються окремими особами або групами, пов’язаними з тероризмом та/або насильницьким екстремізмом.
- Схоже, що пожертви здійснюються за допомогою механізмів, які використовуються для приховування особи чи джерела коштів, або направляються надто складним шляхом.
- Платформа краудфандингу або організація-посередник розміщує або підтримує інші проекти, пов’язані з насильницьким екстремізмом або радикалізмом.
- Використання спеціальних платіжних і краудфандингових платформ, які явно заявили про свою готовність (або організували свою бізнес-модель) пропонувати послуги, пов’язані з фінансуванням тероризму на етнічному або расовому грунті (включаючи фінансові послуги та розміщення форумів або чатів).
- Платформи, які дозволяють або вимагають платежі через нерегульовані фінансові установи.
- Організація заохочує методи пожертвувань, які намагаються приховати інформацію про транзакції за допомогою криптовалют із підвищеною анонімністю, також відомих як монети конфіденційності.
Індикатори, що стосуються краудфандингової кампанії
- Краудфандингові кампанії проводяться різними способами (див. розділи 2 і 4), починаючи від спеціальних платформ краудфандингових послуг і закінчуючи більш неформальними кампаніями в соціальних мережах. Інформація, надана на цих платформах, включно з довідковими відомостями про кампанію та тих, хто в ній бере участь, може мати вирішальне значення для визначення того, чи викликає ця діяльність занепокоєння щодо фінансування тероризму. Краудфандингові компанії, які розслідують можливі порушення умов і послуг, суб’єкти звітності, які подають звіти про підозрілі транзакції, та оперативні органи, які проводять розслідування, повинні розглядати наведені нижче показники як можливі попередження:
- Відсутність інформації про мету, цілі та кінцевих бенефіціарів краудфандингової кампанії.
- Опис проекту або допоміжні матеріали містять ненависницьку риторику, образи чи символіку, які, здається, підтримують тероризм або насильницький екстреміст.
- Кампанія заохочує прихильників надавати кошти на різних платформах або надає інструкції щодо фрагментації платежів.
- Невеликий проект збирає гроші від осіб, які пов’язані або іншим чином пов’язані офлайн (наприклад, члени невеликої місцевої групи громади, району тощо), незважаючи на високі збори, які збирає платформа краудфандингу.
- Середня сума внесків на кампанію або мета збору коштів є незвичайною або несумісною з іншими проектами такого ж типу.
- Методи пожертвувань, які приховують джерело коштів або надають унікальні посилання для пожертвувань, щоб ускладнити пошук.
(Нещодавня тенденція, яку не було відзначено у звіті TRM за 2023 рік, а саме те, що протягом 2022 року відбулося значне збільшення використання децентралізованої операційної системи на основі блокчейну серед терористичних груп і пов’язаних із нею кампаній збору коштів, причому деякі використовували виключно її. Переважна більшість цих учасників збирали пожертви в стейблкоїні Tether (USDT). Серед організацій, що займаються фінансуванням тероризму, які відстежувала TRM Labs у 2022 році, спостерігалося зростання використання Tether на 240% порівняно з минулим роком – проти лише 78% зростання використання біткойнів. TRM (2023), Звіт про незаконну крипто-екосистему, https://trmlabs.com/illicit-crypto-ecosystem-report-2023)
- Некомерційні або громадські організації, підозрювані в підтримці відомих терористичних або насильницьких екстремістських організацій, беруть участь у краудфандинговій кампанії.
- Є публікації або коментарі, що вихваляють терористичну або насильницьку екстремістську організацію, на тому самому каналі соціальних мереж або на сайті, де організовується кампанія збору коштів.
- Існують ознаки того, що краудфандингова кампанія пов’язана із забороненими організаціями або організаціями, які контролюються національними внутрішніми спецслужбами. (Це особливо актуально для слідчих, які мали б доступ або можливість поділитися такою інформацією з національними спецслужбами.)
- Кампанія активно об’єднує або збирає кошти для соціальних заходів у дні, що мають символічне значення для терористичних або насильницьких екстремістських організацій.
- Краудфандингова кампанія збирає допоміжний фонд для гонорарів захисту у кримінальних справах особам, які вчинили злочини, пов’язані з тероризмом.
- Краудфандингова кампанія проводиться окремими особами чи групами, не пов’язаними із зареєстрованими благодійними організаціями, описана нечітко та стверджується, що вона шукає фінансування для загальних гуманітарних цілей, наприклад дітей у зонах конфлікту.
- Особи, залучені до краудфандингової кампанії, були піддані розслідуванням і кримінальним переслідуванням за злочини, пов'язані з тероризмом або насильницьким екстремізмом.
- Чеки, запитувані суми або інші компоненти краудфандингової кампанії містять символіку, яка широко використовується відомими терористичними та насильницькими екстремістськими організаціями.
- Проект видається фіктивним, тобто проект має назву, схожу на назву асоціації чи іншої відомої кампанії, або, здається, імітує її.
- Кампанія спрямована на підтримку певної групи людей, як правило, або вузьку групу прихильників, або родичів терористів, а не допомогу ширшій спільноті. Наприклад, підтримка жінок і дітей іноземних бойовиків-терористів у певній місцевості, а не всієї громади в цій місцевості.
Показники, що стосуються ініціатора проекту
- Практика «Знай свого клієнта» є важливою для розуміння фінансової поведінки клієнтів і допомагає виявити відхилення, які можуть свідчити про незаконну діяльність. При розробці або оцінці цільових індикаторів ризику органи влади та приватний сектор повинні враховувати інформацію з різних джерел, включаючи, але не обмежуючись аналізом даних внутрішніх транзакцій, аналізом даних Інтернет-протоколу, аналізом підозрілих даних, які стосуються потенційного фінансування тероризму. або події насильницького екстремізму, а також інформацію, надану правоохоронними органами.
- Належна перевірка клієнта починається до встановлення ділових відносин і продовжується моніторингом будь-яких змін у поведінці клієнта та економічному профілі (включаючи зміни в джерелах коштів і витратах). У цьому сенсі знання свого клієнта, включно з наявною історією фінансових операцій клієнта, можуть бути важливими для формування підозри у фінансуванні тероризму.
- Індикатори, які можуть свідчити про підозріле фінансування тероризму та/або пов’язану з насильницьким екстремізмом діяльність через краудфандинг, включають:
- Схоже, що організатор проекту не знайомий із проектом або виглядає як третя сторона, яка не має відношення до мети збору коштів.
- За депозитами коштів, що надходять із краудфандингових сайтів, слідує швидке структуроване зняття готівки.
- Депозити надходять або об’єднуються з кількох рахунків, а потім платежі негайно надсилаються до краудфандингових кампаній.
- Особисті рахунки, які отримують депозити та чеки від невстановлених і непов’язаних осіб, пов’язаних із цим рахунком, наприклад тих, хто не є родичами чи пов’язаними з будь-якими відомими пов’язаними підприємствами, а також іноземних компаній, особливо в регіонах з високим ризиком, з перерахуванням коштів на сайти краудфандингу.
- Цілі фінансування краудфандингової кампанії досягаються швидко, і після цього сторінка дуже швидко закривається, або промоутер проекту раптово припиняє проект раніше встановленого терміну.
- Організатор краудфандингової кампанії шукає оплату виключно через віртуальні активи, зокрема монети з підвищеною анонімністю.
- Організатор краудфандингової кампанії використовує банківські рахунки або інших фінансових посередників без географічного зв’язку з рекламованим проектом.
- Промоутер проекту не є контактною особою в проекті та, схоже, займається збором коштів або збирає кошти від імені третьої сторони.
- Організатор проекту перераховує кошти у спосіб, який не відповідає меті проекту чи кампанії зі збору коштів, наприклад, зібрані кошти передаються непов’язаній третій особі, зібрані кошти знімаються готівкою, немає відповідності між використанням зібраних коштів і причини їх збору.
- Проект і інформація, пов’язана з ним, зникають із веб-сайту, тобто юридична чи фізична особа використовує платформу краудфандингу та соціальні мережі для збору пожертвувань, але онлайн-присутність проекту зникає, коли збір коштів завершується.
- Індивідуальні рахунки використовуються для збору пожертв, які потім перераховуються за кордон.
- Переказ через посередника, який отримує кошти з різних джерел через одного або кількох постачальників послуг віртуальних активів, що приховує джерело коштів або ускладнює відстеження.
- Протягом короткого періоду часу на один рахунок надходить помітно велика кількість переказів, які декларуються як такі, що надходять від нібито родичів.
- Виявлено відповідну несприятливу інформацію, пов’язану з ініціаторами або спонсорами краудфандингових проектів, яка свідчить про минулу історію сприяння терористичним організаціям, що входять до списку, сприяння терористичній діяльності або підбурювання до насильства чи участі в терористичних актах чи терористичних організаціях.
- Рахунок, на який зазвичай зараховуються лише декілька платежів на невеликі суми, отримав помітно велику кількість або великі суми платежів від різних людей протягом певного періоду часу.
Показники, що стосуються донорів
- Фінансування тероризму, особливо шляхом краудфандингу, може залучати до фінансування свідомих чи несвідомих осіб. У випадку з першим існує низка інформації, значна частина якої доступна за допомогою досліджень із відкритих джерел, яка може вказувати на підозрілу діяльність, пов’язану з фінансуванням тероризму чи насильницьким екстремізмом. У цьому контексті важливо враховувати поведінку донорів, а також їхні потенційні асоціації (у разі розслідування).
- У деяких випадках законні краудфандингові кампанії, засновані на пожертвах, можуть залучити донора, пов’язаного з незаконною діяльністю. Це саме по собі не вказує та не доводить, що метою кампанії є збір коштів на тероризм чи насильницький екстремізм.
- Однак інформація про одного чи кількох донорів із підозрілою поведінкою може спровокувати подальше розслідування краудфандингової кампанії. При оцінці потенційної підозри, пов’язаної з фінансуванням тероризму чи насильницьким екстремізмом, слід враховувати наступні показники.
- Схоже, що донори використовують надмірний контроль безпеки та/або заходи, щоб приховати свою особу чи джерело коштів, коли це було б непотрібним або незвичайним для багатьох інших проектів, що фінансуються краудфандингом.
- Відомі екстремістські учасники отримують фінансові внески від третіх осіб у формі кредитів, які не ґрунтуються на економічній чи соціальній залежності чи комерційній угоді.
- Існує невідповідність між профілем донора та вартістю пожертв (наприклад, студент надсилає великі суми грошей нібито на благодійні цілі).
- Численні операції здійснюються з імовірними гуманітарними організаціями, асоціаціями чи некомерційними компаніями з обмеженою відповідальністю, пов’язаними з радикальною, екстремістською пропагандою або пропагандою насильства.
- Кампанія отримала пожертви від відомих ідеологічно, етнічно чи расово вмотивованих екстремістських блогів і веб-сайтів, які пропагують екстремістське насильство або тероризм.
- Прихильник виглядає фіктивним або через те, що збір коштів для певного проекту здійснюється з тієї самої адреси Інтернет-протоколу (IP) або кількох IP-адрес, які повторюються; та/або один обліковий запис використовується кількома краудфандинговими проектами.
- Донор пов'язаний з терористичними організаціями або іншими організаціями, що пропагують насильницький екстремізм.
- Джерело коштів невідоме або донори здійснюють транзакції за допомогою засобів, які забезпечують додаткову конфіденційність, наприклад, готівкою, певними віртуальними активами, передплаченими картками.
- Донор кампанії має багато стягнень з однієї кредитної картки або з кількох різних карток.
Індикатори на основі географічних ризиків
- Через своє географічне розташування певні регіони можуть становити більший ризик для фінансування тероризму чи насильницького екстремізму та використовуватися як країна джерела, призначення або транзитної країни для коштів. Завжди слід враховувати географічні ризики, наприклад, коли ініціатор транзакції або бенефіціар коштів пов’язаний із юрисдикцією чи регіоном із високим ризиком. Географічний ризик також може стосуватися національності, місця проживання або місцезнаходження особи. Індикатори географічного ризику включають:
- Краудфандингова кампанія збирає гроші для організації, пов’язаної із зонами конфлікту чи сусідніми регіонами, і отримує надзвичайно значні пожертви.
- Краудфандингова кампанія проводиться в країнах (або на користь країн), які не мають жорсткого законодавства щодо фінансування тероризму та/або краудфандингу або які перебувають під санкціями.
- Краудфандингова кампанія проводиться в країнах із поганим дотриманням стандартів FATF щодо віртуальних активів, некомерційних організацій або послуг з переказу грошей чи цінностей, а також із поганим наглядом за галуззю краудфандингу.
- Краудфандингова кампанія проводиться в географічних зонах, де, як відомо, діють терористичні організації.
- Зібрані кошти походять із країн, які, як вважається, мають високий ризик фінансування тероризму чи насильницького екстремізму.
- Зібрані кошти перераховуються до країн, які вважаються підданими високому ризику фінансування тероризму чи насильницького екстремізму.
- Платіжна інструкція або інструкція щодо пожертви була надіслана з адреси Інтернет-протоколу, розташованої в країні чи географічній зоні, яка вважається високою загрозою фінансування тероризму чи насильницького екстремізму.
Читайте також: