
Промова президента FATF Еліси де Анда Мадрасо на брифінгу Ради Безпеки ООН щодо загроз міжнародному миру та безпеці, спричинених терористичними актами - Рада Безпеки, 9982-ге засідання:
Пане Президенте, дякую за запрошення. Для мене честь звернутися до Ради Безпеки від імені Групи розробки фінансових заходів боротьби з відшкодуванням шкоди, щоб поділитися нашими зусиллями у боротьбі з фінансуванням тероризму, включаючи фінансування Даеш та її афілійованих осіб. Я хотів би подякувати помічнику Генерального секретаря та виконавчому директору Виконавчого директорату Контртерористичного комітету пані Наталії Герман та заступнику Генерального секретаря Управління ООН з боротьби з тероризмом пану Володимиру Воронкову за їхній змістовний брифінг, але найбільше за співпрацю, яку ми маємо на регулярній основі.
FATF була спочатку створена в 1989 році для боротьби з відмиванням грошей. Вона була мобілізована лише протягом місяця після терактів 11 вересня, щоб включити до свого мандату також боротьбу з фінансуванням тероризму.
Відтоді FATF розвиває розуміння ризиків і, за допомогою правил, заснованих на консенсусі, встановлює глобальні стандарти, зосереджені на ефективності. Ми стимулюємо членів Глобальної мережі зміцнювати свій захист шляхом ретельних експертних перевірок. FATF також співпрацює з приватним сектором та некомерційними організаціями, щоб забезпечити як ефективне, так і пропорційне впровадження заходів.
FATF та регіональні організації об'єднують понад 200 юрисдикцій у зміцненні їхнього захисту від терористів. Важливість ролі FATF у боротьбі з фінансуванням тероризму була визнана в низці резолюцій Ради Безпеки та доповнює роботу Організації Об'єднаних Націй.
З 2001 року загроза фінансування тероризму кардинально змінилася, але важливість боротьби з цією загрозою залишається незмінною. Перекривши грошовий кран, ми можемо перекрити кровопостачання тероризму.
FATF регулярно відстежує ризики фінансування тероризму, зокрема шляхом регулярного аналізу фінансування ІДІЛ та Аль-Каїди.
У червні цього року ми завершили Комплексне оновлення ризиків фінансування тероризму. Ця робота була б неможливою без професійної співпраці посадовців ООН, які через Виконавчий директорат з боротьби з тероризмом співпрацювали як співкерівники цього проєкту, а також Франція була співкерівником цієї роботи. Це стало можливим не лише завдяки їхньому керівництву, але й завдяки інформації, яку ми отримали з понад 80 юрисдикцій, включаючи 800 відгуків від установ приватного сектору та представників академічних кіл.
У цьому звіті розглядаються різні види фінансування терористичних груп та окремих осіб, і, звичайно ж, міститься детальна інформація про фінансування ДАЕШ та пов'язаних з нею організацій. Ми бачимо, що протягом останніх десятиліть терористи демонстрували постійну здатність використовувати міжнародну фінансову систему. І ці методи, які вони використовують, дуже різняться, але ми бачимо тенденцію, яка підкреслює як їхню адаптивність, так і рішучість.
Контекст справді має значення. Залежно від контекстуальних обставин, ми бачимо, що типи терористичних організацій, окремих осіб та тих, хто фінансує тероризм, мають різні фінансові потреби та, відповідно, адаптують свої стратегії фінансового управління.
Незважаючи на покращення прозорості та практики управління ризиками в приватному секторі, ми бачимо, що терористи продовжують використовувати формальні фінансові системи, включаючи депозитні рахунки, банківські перекази та передплачені картки.
Основна еволюція зумовлена цифровою трансформацією. Цифрові платформи, такі як соціальні мережі, месенджери та системи краудфандингу, дедалі частіше зловживаються для фінансування тероризму, особливо коли вони пропонують інтегровані платіжні системи, що обходять заходи належної перевірки.
Ми спостерігаємо зростання рівня зловживання віртуальними активами, причому деякі групи систематично використовують їх, застосовуючи методи обфускації та переходячи до альтернатив, що рекламуються як більш приватні та безпечні. Зокрема, у нашому звіті підкреслюється, що у 2024 році ІДІЛ-К дедалі частіше використовувала віртуальні активи для організаційних переказів та збору пожертв на міжнародному рівні. Для вирішення цієї проблеми оновлені стандарти FATF підтримують країни та приватний сектор у моніторингу розвитку віртуальних активів та надають інструменти для виявлення потенційної терористичної діяльності, що лежить в їх основі.
Паралельно зростає загроза, яку становлять самотні особи, радикалізовані ідеологією ІДІЛ — часто молодші за віком — причому такі суб'єкти покладаються на стратегії мікрофінансування, отримані як із законних джерел, дрібної злочинної діяльності, так і з технологічних методів, включаючи азартні ігри онлайн, які ми називаємо іграми, та функції соціальних мереж.
Хоча традиційні канали та схеми фінансування продовжують використовуватися, спостерігається помітне зростання взаємозв'язку різних методів та використання цифрових технологій. Це додає складності захистам, які ми маємо створити для боротьби з фінансуванням тероризму.
Ми також спостерігаємо посилення децентралізації, коли регіональні фінансові центри та самофінансувані осередки відіграють більшу роль, адаптуючись до місцевих умов та використовуючи ширший спектр джерел фінансування, від злочинної діяльності (як ми бачимо на прикладі відділень ІДІЛ в Африці) до інвестицій у бізнес. Ці моделі фінансування є більш стійкими та менш вразливими до традиційних зусиль щодо деструктивного впливу.
Звичайно, це складне середовище, що підкреслює важливість взаємодоповнюваності мандатів FATF та ООН у боротьбі з фінансуванням тероризму.
FATF окреслила низку рекомендацій щодо вирішення існуючих та нових ризиків фінансування тероризму. Ці рекомендації також базуються на вимогах резолюцій Ради Безпеки та вказівках Контртерористичного комітету Ради Безпеки ООН, включаючи Керівні принципи Алжиру.
По-перше, це включає в себе те, щоб зробити багатостороннє визначення терористичних організацій у рамках санкційних режимів Ради Безпеки ключовим пріоритетом, поряд із регіональними та національними механізмами, створеними відповідно до резолюції РБ ООН 1373.
По-друге, посилення впровадження глобальних стандартів боротьби з фінансуванням тероризму. FATF активно працює над тим, щоб підтримати країни у підвищенні їхніх можливостей у сфері розслідування та переслідування, після виявлення того, що менше третини країн належним чином розслідують та переслідують фінансування тероризму. Існує також область можливостей для усунення лазівок, особливо в таких сферах, як постачальники послуг з віртуальними активами (VASP) та прозорість юридичних осіб. Це має фундаментальне значення для придушення потоку коштів до тероризму.
По-третє, розширення охоплення ширшого кола зацікавлених сторін. Це має включати нетрадиційних партнерів, таких як соціальні мережі та платформи обміну повідомленнями. Вкрай важливо вести з ними розмову та залучати їх до переговорів, щоб краще зрозуміти та вирішити ці нові ризики. Приватний сектор часто є першою лінією захисту, і розвиток цільових державно-приватних партнерств має вирішальне значення.
Нарешті, і одним із пріоритетів головування Мексики у FATF є те, що як уряди, так і приватний сектор повинні запровадити адекватний підхід, що ґрунтується на оцінці ризику, та пропорційне впровадження Стандартів. Підхід, що ґрунтується на оцінці ризику, означає, стисло кажучи, визначення ризику та застосування пропорційних заходів відповідно до цього ризику. Загальна вимога для всього може бути не найкращим підходом до боротьби з фінансуванням тероризму. FATF повторно наголосила на важливості забезпечення того, щоб заходи щодо боротьби з фінансуванням тероризму не перешкоджали діяльності, що здійснюється відповідно до міжнародного права, включаючи гуманітарну допомогу.
Щоб відповісти на сучасні виклики фінансування тероризму, ми повинні визнати, що наша робота ще не завершена. FATF береться за вирішення цього виклику та продовжуватиме співпрацювати з партнерами та членами Глобальної мережі FATF для боротьби з усіма видами терористичних загроз.
На завершення я хочу подякувати нашим шановним колегам з органів ООН за їхнє міцне партнерство, а також відзначити наполегливу роботу членів FATF та Глобальної мережі, яка, як я вже згадував, налічує понад 200 юрисдикцій. Я також хочу ще раз наголосити на незмінному зобов'язанні Групи розробки фінансових заходів боротьби з відшкодуванням шкоди співпрацювати з Радою Безпеки, усіма державами-членами та всіма відповідними органами ООН для вирішення глобальних ризиків фінансування тероризму. Ми повинні бути разом у цій боротьбі. Тому що терористам потрібен лише один раз, щоб досягти успіху, тоді як нам потрібно досягати успіху щоразу, щоб запобігти цьому.
Я з нетерпінням чекаю на вашу думку сьогодні щодо того, як ми, працюючи разом, колективно, рішуче, можемо посилити наш вплив у боротьбі з фінансуванням тероризму. FATF готова досягти цієї мети.
Читайте також: