Підсумки Пленарного засідання Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей, 25-27 жовтня 2023 року

Призупинення членства російської федерації в FATF продовжує діяти
 

27 жовтня 2023 р. завершилося четверте пленарне засідання FATF під головуванням Т. Раджі Кумара. Після трьох днів засідання і  опрацювання ряду ключових питань відмивання грошей, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення викладено звіт-підсумки.  Делегати Глобальної мережі FATF з понад 200 юрисдикцій і спостерігачі від міжнародних організацій взяли участь у обговореннях у штаб-квартирі FATF в Парижі. 

Важливою віхою було те, що делегати узгодили значний набір поправок до Рекомендацій FATF, які нададуть країнам набагато потужніший інструментарій заходів для позбавлення злочинців доходів від злочинів, що є пріоритетом FATF під час головування Сінгапуру. FATF очолила глобальні зусилля зі зміцнення правових та операційних рамок, які підтримують ефективність дій країн щодо повернення активів. У всьому світі країни повертають лише жалюгідну частку активів, отриманих злочинною діяльністю. 

Для подальшого вдосконалення глобальних зусиль з повернення активів FATF також опублікувала звіт, у якому викладаються рекомендації щодо посилення ролі та використання мереж повернення активів (ARIN) у розслідуванні транснаціональних справ про відмивання грошей.

У партнерстві з Інтерполом FATF також об’єднала політиків і оперативних експертів у рамках Круглого столу FATF-Інтерполу (FIRE) для покращення результатів замороження, арешту та конфіскації активів. Обговорення FIRE підкреслили необхідність посилення внутрішньої законодавчої бази щодо повернення активів, надійних операційних структур і посиленого міжнародного співробітництва.

На цьому Пленарному засіданні делегати погодили основні поправки до Рекомендацій FATF, які нададуть країнам покращені інструменти для більш ефективного заморожування, арешту та конфіскації злочинного майна як усередині країни, так і в рамках міжнародної співпраці.

Призупинення членства російської федерації продовжує діяти. Після заяв, опублікованих з березня 2022 року, FATF знову наголошує, що всі юрисдикції повинні бути пильними щодо поточних і нових ризиків від обходу заходів, вжитих проти росії з метою захисту міжнародної фінансової системи.

FATF також затвердила звіти про незаконні фінансові потоки від кібершахрайства та зловживання громадянством і місцем проживання в інвестиційних програмах . 

Після нещодавніх поправок до бенефіціарної власності та стандартів прозорості делегати також погодилися оприлюднити для громадського обговорення оновлене Керівництво FATF на основі оцінки ризиків щодо Рекомендації 25 щодо бенефіціарної власності та прозорості правових угод. Готуючись до наступного раунду взаємної оцінки, делегати завершили внесення змін до методології FATF, яка використовується для оцінки того, наскільки ефективно країни запровадили вимоги FATF щодо бенефіціарної власності та прозорості.

FATF завершила роботу над звітом, у якому аналізується, як терористи використовували платформи збору коштів і краудфандингові заходи в соціальних мережах, щоб шукати фінансування для своєї терористичної справи від глобальної аудиторії. Незважаючи на те, що переважна більшість краудфандингової діяльності є законною, та дослідження FATF показують, що Ісламська держава Іраку та Леванту (ІДІЛ), Аль-Каїда та інші етнічно чи расово мотивовані терористи та групи використовували її для фінансування своєї терористичної діяльності. Враховуючи зв’язок між краудфандингом та іншими фінансовими та нефінансовими секторами, країни повинні повністю впроваджувати Стандарти FATF, що стосуються віртуальних активів, НКО та послуг з переказу грошей або цінностей, і уникати розгляду краудфандингу як ізольованого сектора.

FATF також уточнила свої вимоги в тісній консультації з некомерційним сектором. Зміни чітко пояснюють, що Рекомендація 8 не стосується всього неприбуткового сектору, а лише тієї підгрупи, яка підпадає під визначення НКО FATF. Переглянутий Стандарт вимагає від країн визначити типи організацій, які підпадають під визначення FATF, оцінити їхні ризики зловживань для фінансування тероризму та вжити цілеспрямованих, пропорційних і заснованих на ризиках заходів для пом’якшення цих ризиків. Він уточнює підхід до НКО з низьким рівнем ризику та необхідність для країн забезпечити нагляд або моніторинг, але не заходити настільки далеко, що нагляд за сектором так само, як це було б для фінансового чи нефінансового секторів. Переглянута Рекомендація також має на меті запобігти невиправданому зриву або перешкоджанню законній благодійній діяльності шляхом впровадження заходів, що ґрунтуються на оцінці ризику

Оскільки цифрові інновації продовжують розвиватися, то відповідно зростають масштаби кібершахрайства, якщо його не зупинити. У звіті FATF наводяться приклади національних оперативних заходів і стратегій, які довели свою ефективність у боротьбі з кібершахрайством, а також визначено індикатори ризику та корисні вимоги та засоби боротьби з цим явищем, які можуть допомогти суб’єктам державного та приватного секторів виявляти та запобігати кібершахрайству та пов’язаному з ним відмиванню грошей.

FATF  здійснила взаємну оцінку Бразилії. Заходи Бразилії щодо боротьби з фінансуванням тероризму покращилися за останні роки, але потребують серйозних покращень, щоб бути ефективними.

FATF привітала Індонезію як свого 40 -го члена.

FATF також оновила заяви, в яких визначено юрисдикції високого ризику та інші контрольовані юрисдикції, і виключила чотири країни (Албанія, Кайманові острови, Йорданія та Панама) зі свого посиленого моніторингу після успішних візитів на місця та одну країну додала (Болгарія) (зміни в «сірому списку» FATF).

Перелік юрисдикцій з високим рівнем ризику («чорний список» FATF) залишається без змін.

У співпраці з Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) FATF дослідила ризики відмивання грошей і фінансових злочинів, пов’язані з програмами громадянства та права на проживання за інвестиції (CBI/RBI) та їх вплив на суспільну доброчесність, податки та міграцію. У звіті підкреслюються вразливі місця цих складних і міжнародних програм інвестиційної міграції, включаючи часте використання посередників, залучення багатьох державних установ, зловживання з боку професійних організацій та відсутність належного управління програмами CBI/RBI.  А також пропонуються заходи та наводяться приклади належної практики, які можуть допомогти політикам і особам, відповідальним за управління програмами інвестиційної міграції, подолати ці ризики. 

Крім того, FATF погодилася з комплексним набором процедур, які всі відповідні органи оцінювання, включаючи всі регіональні органи типу FATF (FSRB), використовуватимуть для оцінки дотримання країнами Стандартів FATF у наступному раунді взаємної оцінки. Ця спільна структура для проведення взаємних оцінок сприяє розвитку більш згуртованої та інклюзивної глобальної мережі.

Переглянуті Стандарти є важливою віхою, яка допоможе здійснити необхідні культурні зміни, щоб гарантувати, що повернення активів стане основним компонентом ефективної стратегії запобігання злочинності та пом’якшення наслідків. Тепер кожна країна має ефективно запровадити ці переглянуті вимоги у своїх національних системах і використовувати ці інструменти, щоб позбавити злочинців їхніх незаконних активів і зробити свій внесок у безпечніше суспільство. 

Наступне пленарне засідання FATF відбудеться в лютому 2024 року.

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial