
Проєкт Закону «Про факторинг» є кроком уперед у регулюванні відносин, пов'язаних із виконанням договорів, у яких виникає право грошової вимоги. Водночас документ варто доопрацювати. Зокрема, в частині захисту інформації в реєстрі, що запроваджується.
Зауваження і пропозиції до законопроєкту № 12306, який Верховна Рада ухвалила за основу, висловили у Комітеті Національної асоціації адвокатів з питань митного та податкового права (детальніше про проєкт).
Адвокати підкреслили, що особливої актуальності проєкт набуває в контексті сучасних викликів. Адже факторинг може стати ефективним інструментом підтримки ліквідності підприємств, прискорення оборотності активів та уникнення касових розривів. А це критично важливо для безперервності господарської діяльності в умовах обмеженого доступу до традиційного банківського кредитування.
Важливим елементом регулювання є запровадження публічного електронного Реєстру відступлень права грошової вимоги за договорами факторингу, адміністратором і держателем має стати Нацбанк. Зазначається, що це дасть змогу знизити ризики шахрайських дій, пов'язаних із подвійним відступленням одного й того ж права вимоги. Також реєстр підвищить прозорість факторингових операцій, адже відомості будуть відкритими та загальнодоступними.
Втім, зауважують у НААУ, хоча норми проєкту і містять положення щодо захисту даних відповідно до законів 2297-VI «Про захист персональних даних» та № 80/94- ВР «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах», а також передбачає інтеграцію із Системою електронної взаємодії електронних ресурсів відповідно до Закону № 1907-IX «Про публічні електронні реєстри», ці положення є занадто загальними та недостатніми з огляду на високу чутливість фінансової інформації.
На думку НААУ, необхідно встановити детальні вимоги до технічного захисту інформації в реєстрі, враховуючи сучасні кіберзагрози, які становлять реальну небезпеку для державних інформаційних систем, особливо в ситуації повномасштабної війни.
Зокрема, необхідно визначити конкретну відповідальність держателя, реєстратора та користувачів за порушення вимог до захисту інформації у реєстрі, а також передбачити регулярний незалежний аудит системи захисту інформації. Важливо деталізувати процедури відновлення даних у випадку технічних збоїв або кібератак, що забезпечить безперервність функціонування реєстру, переконані в НААУ.
Також Комітет НААУ висловив зауваження і пропозиції до проекту в частині регулювання транскордонного факторингу та врахування специфіки окремих видів факторингу, з якими можна ознайомитися за посиланням.
За повідомленням Національної асоціації адвокатів
Читайте також:
- Заходи впливу НБУ у лютому 2025 року за порушення у сфері фінмоніторингу та валютного законодавства
- Виставлено до обговорення зміни до Правил зберігання, захисту, використання та розкриття банківської таємниці
- Міністерство дає роз’яснення щодо оскарження рішення, дії або бездіяльності у сфері державної реєстрації