Закон (із врахуванням змін) створює простий та потенційно ефективний механізм для примусового вилучення активів російської федерації та пов’язаних з нею фізичних та юридичних осіб.

ЛІГА:ЗАКОН надає роз’яснення щодо законодавчого регулювання вилучення майна та до кого воно може бути застосовано?

Позбавлення власності є виключною мірою у демократичному світі, а викрадення від правомірного вилучення у відрізняє саме наявність законної підстави, тобто норми закону, якавстановлює підстави та порядок такого вилучення. Саме наявність законодавчо визначених процедур та їх дотримання є тим, що відрізняє правову державу від держави, де панує свавілля.

Основний закон у деній сфері є Закон України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності російської федерації та її резидентів» № 2116-IX від 07.03.2022р. В свою чергу ВРУ 01.04.2022 року до згадуваного закону прийняла зміни «Про внесення змін до Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності російської федерації ті її резидентів», які вступлять в силу після підписання закону Президентом та його офіційної публікації.

Перелік юридичних осіб, на які поширювався закон:
      • юридичні особи, засновником або бенефіціаром яких є російська федерація;
      • юридичні особи, засновником або бенефіціаром яких є вищезазначені компанії;
      • юридичні особи, корпоративні права в яких належать російській федерації;
      • юридичні особи, участь у яких в будь-якій формі бере російська федерація.
Вилучення майна з врахуванням прийнятих змін може бути застосоване прирівняним до громадян  російської федерації особам, які відповідають наступним критеріям:
      • мають найбільш тісний зв’язок з російською федерацією;
      • мають місце проживання у російській федерації;
      • займаються основною діяльністю у російській федерації.
Громадяни російської федерації, які не підтримували збройну агресію проти України та виступають або виступали у збройному конфлікті на боці України, виключені з-під дії закону.  Серед них:
      • які брали участь у захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України;
      • які брали учать у безпосередній відсічі та стримуванні (нейтралізації) збройної агресії російської федерації проти України;
      • брали участь у забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.
Майно, яке може бути вилучено:
      • грошові кошти
      • валютні цінності
      • вклади у банках
      • рухоме та нерухоме майно
      • майнові права
      • корпоративні права
      • цінні папери
      • криптовалюти.

Зазначено, що конфіскація майна здійснюється з мотивів суспільної необхідності. В свою чергу в законі відсутнє визначення – суспільної необхідності, що дає можливості для тлумачення цього терміну. Також в первісні редакції закону встановлено, що примусове вилучення майна здійснюється без будь якої компенсації його вартості, що не відповідає гарантіям захисту права власності, закріпленим у статті 41 Конституції України.

Прийняті Верховною Радою України зміни дещо вирішують дану проблему, встановлюючи, що майно вилучається в рахунок майбутніх репарацій російської федерації на користь України. Гіпотетично, особи, в яких конфіскували майно, отримують право вимоги до російської федерації, але на практиці реалізація такого механізму виглядає щонайменше сумнівно.

В свою чергу Закон (із врахуванням змін) створює простий та потенційно ефективний механізм для примусового вилучення активів російської федерації та пов’язаних з нею фізичних та юридичних осіб.

Читайте також:

Верховна Рада України заборонила діяльність проросійських партій

Зареєстрований Проект Закону щодо очищення влади від засновників та членів антиукраїнських політичних партій

Верховна Рада України продовжила воєнний стан строком на 30 діб