Посередників із здійснення операцій з нерухомістю включать у перелік суб’єктів первинного фінансового моніторингу

Кабмін пропонує розширити перелік суб’єктів первинного фінансового моніторингу
 

Кабмін пропонує розширити перелік суб’єктів первинного фінансового моніторингу і включити до нього посередників із здійснення операцій з нерухомістю. Судово-юридична газета проаналізувала новий законопроект 8008

Як відомо, наразі суб’єктами первинного фінансового моніторингу є банки, аудитори; бухгалтери, суб’єкти господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку; адвокатські бюро, адвокатські об’єднання та адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально; нотаріуси тощо.

Кабмін у своєму новому законопроекті 8008 щодо впровадження стандартів FATF пропонує включити до цього переліку також суб’єктів господарювання, що надають посередницькі та/або консультаційні послуги під час здійснення операцій з нерухомим майном; і осіб, які здійснюють торговельну діяльність культурними цінностями та/або посередництво в такій діяльності.

Окрім того, в законі встановлюється, що керівник та заступник керівника суб’єкта первинного фінансового моніторингу (СПФМ), голова та члени наглядового органу, відповідальний працівник, інші працівники СПФМ, залучені до проведення первинного фінансового моніторингу, повинні мати бездоганну ділову репутацію та не мати громадянства (підданства) держави, яка здійснює збройну агресію проти України.

Також виключено норму, що за одне порушення не може бути застосовано більше одного заходу впливу.

Законопроектом, серед іншого, пропонується визначити, що операції з нерухомим майном – операції, спрямовані на:

  • підготовку і супровід переходу права власності на нерухомість, якою замовник володіє або має право розпоряджатися на законних підставах;
  • підготовку і супровід переходу права користування нерухомістю — передачу в оренду (найм) нерухомості, якою замовник володіє або має право розпоряджатися на законних підставах;
  • управління нерухомістю відповідно до вимог Цивільного кодексу України;
  • надання консультаційно-інформаційних послуг, пов’язаних з вказаними операціями.

Як визначено у проекті Уряду, суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний встановити високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин), зокрема стосовно:

  • клієнтів, включених до Реєстру осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів);
  • клієнтів, які є громадянами держави, яка здійснює збройну агресію проти України, та/або особами, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держава, яка здійснює збройну агресію проти України;
  • клієнтів, які є юридичними особами – резидентами держави, яка здійснює збройну агресію проти України;
  • клієнтів, кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни держави, яка здійснює збройну агресію проти України, та/або особи, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держава, яка здійснює збройну агресію проти України;
  • клієнтів, засновником (учасником, акціонером) або власником яких прямо чи опосередковано через інші юридичні особи (трасти, інші подібні правові утворення) є держава, яка здійснює збройну агресію проти України.

Також виключено норму, відповідно до якої суб’єкт первинного фінансового моніторингу зобов’язаний встановити неприйнятно високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин) стосовно клієнтів у разі застосування до них спеціальних економічних або інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України «Про санкції».

«Кабінетом Міністрів України, як суб’єктом законодавчої ініціативи, зареєстровано у Верховній Раді України законопроекти:

Проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» щодо захисту фінансової системи України від дій держави, яка здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства до окремих стандартів FATF і вимог Директиви ЄС 2018/843» 8008.

Законопроектом пропонується внести зміни до ЗУ «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», якими передбачається:

      • розширити перелік клієнтів, яким суб’єкт первинного фінансового моніторингу (СПФМ) зобов’язаний встановити високий ризик ділових відносин особами, які пов’язані з РФ;
      • включити олігархів до переліку клієнтів, яким СПФМ зобов’язаний встановити високий ризик ділових відносин;
      • виключити підсанкційних осіб з переліку клієнтів, яким встановлюється неприйнятно високий рівень ризику, залишивши для таких осіб високий рівень ризику;
      • розширити ознаки порогової фінансової операції ознакою, при якій однією з учасників операції є особа РФ;
      • розширити перелік спеціально визначених СПФМ особами, які здійснюють торговельну діяльність культурними цінностями, торгівцями творами мистецтва та посередниками в такій діяльності та суб’єктами господарювання, які надають посередницькі та/або консультаційні послуги щодо надання в оренду нерухомого майна, та встановити, що державне регулювання і нагляд за такими особами у сфері запобігання та протидії здійснює Мінфін;
      • усунути обмежувальний фактор застосування фінансових санкцій до СПФМ;
      • розширити ознаки бездоганної ділової репутації відсутністю судимості за кримінальні правопорушення проти основ національної безпеки України, проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку;
      • передбачити недопущення до керівництва та управління СПФМ осіб, які мають громадянство РФ;
      • звільнити СПФМ від відповідальності за порушення вимог у сфері запобігання та протидії у разі знаходження таких СПФМ на території бойових дій та/або тимчасово окупованих територіях», - зазначив представник Уряду в парламенті Тарас Мельничук.

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial