ВРУ схвалила за основу проект Закону щодо захисту фінансової системи України від дій держави, яка здійснює збройну агресію проти України

Верховна Рада на засіданні 19 жовтня схвалила законопроект про внесення змін до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" щодо захисту фінансової системи України від дій держави, яка здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства до окремих стандартів FATF і вимог Директиви ЄС 2018/843, №8008 від 07.09.2022 року
 

Верховна Рада на засіданні 19 жовтня схвалила законопроект про внесення змін до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" щодо захисту фінансової системи України від дій держави, яка здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства до окремих стандартів FATF і вимог Директиви ЄС 2018/843, №8008 від 07.09.2022 року.

Згідно з пояснювальною запискою метою законопроекту є:

забезпечення захисту економічних та внутрішніх інтересів національної безпеки України, територіальної цілісності, а саме захисту фінансової системи України від загроз, що виникають внаслідок агресії РФ в Україні, зокрема, шляхом недопущення до керівництва та управління суб’єктами первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ) осіб, які є громадянами держави, яка здійснює збройну агресії проти України, та/або підтримують збройну агресію проти України, та віднесення клієнтів, діяльність яких пов’язана з державою, яка здійснює збройну агресію проти України, до високоризикових;

забезпечення реалізації рекомендацій Європейської Комісії, зазначених в розділі 4 «Висновки та рекомендації» Висновку Європейської Комісії щодо заявки України на членство в Європейському Союзі, у частині забезпечення відповідності національного законодавства міжнародним стандартам у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – запобігання та протидія), зокрема стосовно:

  • удосконалення регулювання і нагляду за спеціально визначеними СПФМ (приведення законодавства у відповідність до двадцять восьмої Рекомендації Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF));
  • віднесення до СПФМ торгівців творами мистецтва та посередників в такій торгівлі та суб’єктів господарювання, які надають посередницькі та/або консультаційні послуги щодо надання в оренду нерухомого майна (приведення законодавства у відповідність до Директиви Європейського парламенту і Ради (ЄС) 2018/843 від 30.05.2018 «Про внесення змін до Директиви (ЄС) 2015/849 про запобігання використанню фінансової системи для відмивання грошей та фінансування тероризму та внесення змін до директив 2009/138/ЄС і 2013/36/ЄС»).

Законопроектом пропонується, зокрема:

  • розширити перелік клієнтів, яким СПФМ зобов’язаний встановити високий ризик ділових відносин, олігархами та особами, які пов’язані з РФ;
  • виключити підсанкційних осіб з переліку клієнтів, яким встановлюється неприйнятно високий ризик ділових відносин;
  • розширити ознаки порогової фінансової операції ознакою, при якій однією з учасників операції є особа РФ;
  • розширити перелік спеціально визначених СПФМ особами, які здійснюють торговельну діяльність культурними цінностями та/або посередництво в такій діяльності;
  • включити до ознак бездоганної ділової репутації відсутність судимості за кримінальні правопорушення проти основ національної безпеки України, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку;
  • недопущення до керівництва та управління СПФМ осіб, які мають громадянство держави, яка здійснює збройну агресію проти України;
  • звільнити СПФМ від відповідальності за порушення вимог у сфері запобігання та протидії у разі знаходження таких СПФМ на території бойових дій та/або тимчасово окупованих територіях.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає, що реалізація положень законопроекту опосередковано може вплинути на збільшення дохідної частини бюджетів за рахунок застосування до СПФМ більше одного заходу впливу, зокрема, штрафних санкцій за порушення в сфері запобігання та протидії у разі порушення СПФМ вимог законодавства, а вартісна величина впливу законопроекту залежатиме від правової дисципліни працівників СПФМ.

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial