Роз’яснення НБУ: щодо встановлення джерел походження коштів

Незалежна асоціація банків України опублікувала на своєму сайті отримане роз’яснення від НБУ, щодо встановлення джерел походження коштів: фраза «(уключаючи заходи щодо встановлення джерел походження коштів)», що міститься в пункті 4 Постанови №60, є уточненням до норми та означає, що під час вжиття СЗНП банк може, зокрема, зменшити частоту та обсяг дій з моніторингу ділових відносин, отримання додаткової інформації, в тому числі щодо джерел походження коштів клієнта
 

Незалежна асоціація банків України опублікувала на своєму сайті отримане роз’яснення від НБУ, щодо встановлення джерел походження коштів.

Згідно з пунктом 34 частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - Закон про ПВК/ФТ), належна перевірка - заходи, що серед іншого включають проведення на постійній основі моніторингу ділових відносин та фінансових операцій клієнта, що здійснюються у процесі таких відносин, щодо відповідності таких фінансових операцій наявній у суб’єкта первинного фінансового моніторингу інформації про клієнта, його діяльність та ризик (у тому числі, в разі необхідності, про джерело коштів, пов’язаних з фінансовими операціями).

Відповідно до пункту 57 частини першої статті 1 Закону по ПВК/ФТ спрощені заходи належної перевірки (далі – СЗНП) – це заходи, що здійснюються суб’єктом первинного фінансового моніторингу на основі ризик- орієнтованого підходу стосовно клієнтів, ділові відносини з якими (фінансові операції без встановлення ділових відносин яких) становлять низький ризик, є пропорційними виявленим ризикам та можуть передбачати, зокрема, зменшення частоти та обсягу дій з моніторингу ділових відносин та збору додаткової інформації щодо ділових відносин.

Пунктом 4 Постанови Правління Національного банку України від 23.03.2022 № 60 «Про особливості виконання окремих вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду з питань реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) протягом дії воєнного стану» (далі – Постанова № 60) встановлено, що банки України здійснюють СЗНП клієнтів, які проводять фінансові операції з метою придбання у власність облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації" на первинному ринку (уключаючи заходи щодо встановлення джерел походження коштів) для отримання відшкодування їх номінальної вартості з виплатою доходу відповідно до умов розміщення облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації", за винятком таких клієнтів, яким відповідно до вимог Закону про ПВК/ФТ обов'язково встановлюється високий ризик.

Порядок ужиття банками СЗНП визначений у додатку 5 до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого 12 постановою Правління Національного банку України від 19.05.2020 № 65 (далі – Положення № 65). Так, згідно з пунктом 5 додатку 5 до Положення № 65 під СЗНП можуть розумітися, зокрема, такі заходи:

1) зменшення частоти та обсягу дій з моніторингу ділових відносин та збору додаткової інформації щодо ділових відносин;

2) можливість проведення заходів із верифікації клієнта після відкриття рахунку, але до проведення по ньому першої фінансової операції;

3) використання спрощених моделей верифікації із урахуванням вимог та обмежень, визначених у додатку 2 до Положення № 65;

4) зменшення обсягу необхідної до отримання додаткової інформації / переліку достатніх джерел інформації, зокрема, для встановлення (розуміння) мети і характеру ділових відносин / проведення фінансової операції, ураховуючи особливості відповідного продукту/послуги, що обмежують їх використання для цілей відмивання коштів/фінансуванню тероризму;

5) використання інформації з ЄДР (єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), як достатнього джерела для встановлення кінцевого бенефіціарного власника під час здійснення заходів належної перевірки клієнтів щодо категорій клієнтів, визначених у підпункті 6 пункту 4 додатка 5 до Положення № 65.

Разом з цим слід урахувати, що пункт 4 Постанови № 60 може поширюватися також на клієнтів, яким банк, користуючись ризикорієнтованим підходом, згідно з внутрішніми документами банку з питань протидії відмиванню коштів/фінансуванню тероризму, встановив середній або високий ризик ділових відносин (за винятком тих, кому високий ризик обов’язково встановлюється згідно із Законом про ПВК/ФТ). Натомість, згідно з внутрішніми процедурами банка, що передбачають застосування ризик-орієнтованого підходу, щодо таких клієнтів може виникнути потреба у встановленні джерел походження коштів, пов’язаних з відповідною фінансовою операцією. Тому, фраза «(уключаючи заходи щодо встановлення джерел походження коштів)», що міститься в пункті 4 Постанови № 60, є уточненням до цієї норми та означає, що під час вжиття СЗНП банк може, зокрема зменшити частоту та обсяг дій з моніторингу ділових відносин, отримання додаткової інформації, в тому числі щодо джерел походження коштів клієнта.

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial