Міністерство юстиції затвердило Інструкцію з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення. Інструкція затверджена Наказом № 4248/5 від 09.12.2020, зареєстрованим в Мін’юсті 10 грудня 2020 р. за № 1231/35514 та набуде чинності з дня, наступного за днем опублікування.Повідомляє ЮРЛІГА.
Нова Інструкція затверджена на заміну застарілої та відповідно до вимог статей 18 та 32 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Хто складатиме адмінпротоколи?
Такі протоколи складаються уповноваженими на те посадовими особами Мін'юсту, територіальних органів Мін'юсту.
Міністерство юстиції є суб’єктом державного фінансового моніторингу та здійснює державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації доходів щодо:
- адвокатських бюро, адвокатських об’єднань та адвокатів;
- нотаріусів;
- суб’єктів господарювання, що надають юридичні послуги;
- осіб, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами.
Уповноважені посадові особи Міністерства мають повноваження складати протоколи про правопорушення, передбачені ч. 1 статті 1669 та статтею 18834 Кодексу про адміністративні правопорушення (тобто невиконання законних вимог посадових осіб Міністерства про усунення порушень законодавства про фінмоніторинг (штраф від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян), а також порушення законодавства про фінмоніторинг (штраф від трьохсот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Такі справи розглядаються уповноваженою особою невідкладно після виявлення правопорушення та отримання відомостей про суб’єкта цього правопорушення. Такі справи розглядаються судами.
За які порушення складатимуть протоколи?
Уповноважені посадові особи складають протоколи про адміністративні правопорушення за допущення таких порушень вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення:
- порушення вимог щодо здійснення належної перевірки, вимог щодо виявлення належності клієнтів та інших визначених законом осіб до політично значущих осіб, членів їх сімей, осіб, пов'язаних з політично значущими особами;
- неподання, несвоєчасне подання, порушення порядку подання або подання Держфінмоніторингу недостовірної інформації у випадках, передбачених законодавством;
- порушення вимог щодо створення (ведення) та зберігання документів (у тому числі електронних), записів, даних, інформації;
- порушення вимог щодо відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин (проведення фінансової операції);
- порушення порядку зупинення фінансових (фінансової) операцій (операції), а також порядку замороження або розмороження активів, що пов'язані з тероризмом та його фінансуванням, розповсюдженням зброї масового знищення та його фінансуванням;
- невиконання законних вимог уповноважених посадових осіб стосовно усунення порушень законодавства щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення або створення перешкод для виконання покладених на них
Стосовно кого уповноважені особи зможуть складати адмінпротоколи?
Протоколи про адміністративні правопорушення складаються щодо:
- посадових осіб суб'єктів первинного фінансового моніторингу (пункти 1-6 переліку порушень);
- громадян - суб'єктів підприємницької діяльності, самозайнятих осіб, ліквідаторів (пункт 6 переліку порушень).
Виконання обов’язків суб’єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується адвокатськими бюро, адвокатськими об’єднаннями та адвокатами, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, нотаріусами, суб’єктами господарювання, що надають юридичні послуги, якщо вони беруть участь, діючи від імені та/або за дорученням клієнта, у будь-якій фінансовій операції та/або допомагають клієнту планувати чи здійснювати операцію щодо:
- купівлі-продажу нерухомості або управління майном при фінансуванні будівництва житла;
- купівлі-продажу суб’єктів господарювання та корпоративних прав;
- управління коштами, цінними паперами або іншими активами клієнта;
- відкриття та/або управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
- залучення коштів, необхідних для створення юридичних осіб та фондів, забезпечення їх діяльності або управління ними;
- створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами, фондами, трастами або іншими подібними правовими утвореннями.
Нотаріуси, адвокатські бюро, адвокатські об’єднання, адвокати, які здійснюють адвокатську діяльність індивідуально, особи, які надають юридичні послуги, можуть не виконувати обов’язки щодо здійснення належної перевірки клієнта та не повідомляти спеціально уповноважений орган про свої підозри у разі надання послуг щодо захисту клієнта, представництва його інтересів у судових органах та у справах досудового врегулювання спорів або надання консультацій щодо захисту та представництва клієнта. Зазанчає інтернет-виданння "ПОРАДИ ЮРИСТА"
Корисні посилання: Сервіс Check√Lists FinAP