Закон про деолігархізацію був введений у дію ще на початку травня цього року. І нині його мета вже досягається: люди, які могли потрапити до переліку олігархів, за власної ініціативи позбавляються свого бізнесу та впливу на політику.
«Мета цього закону була – прибрати настільки великий вплив олігархів. Як мінімум з тим, щоб вони перестали на цьому заробляти значні кошти. А як максимум, щоб вони перестали спотворювати сприйняття реальності, яке вони могли цілком здійснювати шляхом маніпулювання засобами масової інформації. До цього олігархи в нашій країні не просто намагались впливати на політику протягом років – вони визначали весь політичний ландшафт, творили політичних зірок, знищували політичні фігури. Вони були визначальним двигуном української влади і політики протягом всіх цих років. Нині ж ми створюємо стимули, щоб олігархи самостійно втрачали свій статус, при цьому нікого ні до чого не примушуючи», – про це розповів Міністр юстиції України Денис Малюська під час онлайн-дискусії.
За його словами, наприклад, Рінат Ахметов здійснив вихід одразу з-під двох критеріїв потрапляння до переліку олігархів:
- щодо участі в політичному житті країни через втрату мандату його бізнес-партнером Вадимом Новинським, а також
- щодо впливу на медіасферу через відмову від ліцензій на телерарадіотрансляції «Медіа Групи Україна».
Ці два критерії якраз усувають найбільші подразники, найбільший вплив окремої особи на політичне життя країни.
Нагадав Денис Малюська і про те, що імплементація Закону про олігархів з наступним врахуванням висновків Венеційської комісії є однією з умов Єврокомісії для початку переговорів щодо членства України в Європейському Союзі. Тому, нарікання деяких політиків, що це – не європейська практика, цілком нівелюються.
«Тут важливо зрозуміти, що висновків Венеційської комісії ще немає, їх ще ніхто не бачив. Однак факт, що Єврокомісія вважає закон про олігархів основоположним, важливим для того, щоб Україна довела, що вона є частиною Європейської Спільноти й поділяє спільні цінності, – це дуже важливий фактор. Україна – єдина країна у всій Східноєвропейській Спільноті, яка прийняла Закон, спрямований на обмеження олігархів. Ми ніколи не стверджувала, що імплементація цього Закону одразу автоматично прибере олігархів чи їхній вплив на політичне життя, але саме цей Закон є фундаментом для прибирання олігархів з політичної сцени та зупиненням їх збагачення на державному бюджеті», – зазначив Міністр юстиції.
За його словами, тим, хто потрапить до Реєстру олігархів, варто очікувати зокрема таких обмежень:
- заборона на окремі операції, як то фінансування політичних партій чи участь у приватизації;
- будь-які зустрічі з державними топовими чиновниками, суддями чи аналогічними людьми на аналогічних посадах повинні декларуватись;
- ускладнення ведення бізнесу з отриманням статусу «олігарх».
«Це буде певною мірою табуювання у суспільній свідомості, що для нормального бізнесмена, який хоче вести бізнес нормальним чином, або який зазнав істотних збитків внаслідок російської агресії і хоче скористатися цивілізованими інструментами для отримання компенсацій, як то похід в ЄСПЛ чи в Арбітраж, – йому потрібно буде довести, що його бізнес чесний, який заслуговує на чесну компенсацію, і що він отримали цей бізнес чесним і порядним шляхом, тому компенсація має бути повною, а не частковою або взагалі отримати відмову в компенсації. Репутація – це все. Власне, тому ми й спостерігаємо максимальний відхід від режиму олігархів, добровільний, як ми того і сподівались», – пояснив Денис Малюська.
Варто зазначити, що війна зменшує вплив олігархів автоматично: їхні активи знищуються внаслідок бойових дій, медійний вплив обмежений телемарафоном. Але повноцінно вплив олігархів, на думку Міністра юстиції, не відновиться і після війни.
Як вважає Денис Малюська, в наших реаліях фактично є два мотивуючі фактори для олігархів прагнути мати політичний вплив: заробіток на бюджеті та можливість захистити своє майно від посягань системи. Але цих стимулів можна позбавити через відрізання від державних потоків, а також через створення повноцінного механізму захисту майна та права власності, зокрема, в судах, що потребує проведення судової реформи.
«Ця реформа перебуває вже на тому етапі, де найскладніший етап, а саме – процеси формування комісії з добору членів Вищої ради правосуддя – вже пройдені. Розуміння є на тому, що членами таких комісій є незалежні, дійсно достойні люди, які жодним чином не пов’язані з владою і зацікавлені лише у створенні незалежних судових інституцій, які будуть гарантувати їх належне функціонування. Щодо іншого фактору – захисту права власності, – в частині, що стосується реєстраційних дій, я готовий гарантувати безпеку. З іншого боку, олігархи теж розуміють прекрасно, що їхня участь у політичному житті часто не стільки генерує безпеку, скільки небезпеку і додаткові ризики для бізнесу. Тому, в контексті України, я не думаю, що захист права власності це настільки зараз вагомий аргумент для олігарха, щоб він залишався в політичному житті. Мені здається, що спати спокійніше він буде без такої участі і просто користуючись інструментами – гарними юристами в першу чергу, міжнародними судами і правильною структуризацією права власності з тим, щоб можна було опиратись не лише на вітчизняні суди, а й міжнародні Арбітражі та Європейський суд з прав людини», – зазначив очільник Мін’юсту.
Читайте також: