
У червні Верховна Рада ухвалила новий Закон №12306 «Про факторинг». Його мета – створити чіткі та прозорі правила гри на ринку, який до цього жив за нормами Цивільного кодексу та кількома розрізненими законодавчими актами. Ця законодавча ініціатива має особливе значення для бізнесу, адже допомагає швидко отримати обігові кошти без кредиту. Сьогодні розкажемо, як саме це вплине на ринок факторингових послуг та малий і середній бізнес. Новини Блогу "ukrinform.ua".
ЩО БУЛО НЕ ТАК ЗІ СТАРОЮ СИСТЕМОЮ
Факторинг – це фінансовий інструмент, суть якого в тому, що бізнес може продати право вимоги по виставленому рахунку-фактурі (іншими словами, борг свого клієнта) спеціалізованій компанії – фактору – й отримати гроші одразу. Це дозволяє уникнути касових розривів, дає можливість бізнесу масштабуватись та розвиватися. До недавнього часу такий механізм регулювався розпорошеними нормами Глави 73 Цивільного Кодексу України, Закону України “Про фінансові послуги та фінансові компанії”. Та і цього було недостатньо. Законодавство про факторинг застаріле: воно не відповідає міжнародним стандартам та не захищає ні бізнес, ні факторингові компанії. В Україні досі немає державного реєстру, де можна офіційно зафіксувати передачу боргу. Через це, а також через агресивну поведінку компаній, які скуповують проблемні кредити й тиснуть на людей, факторинг має погану репутацію – хоча насправді це корисний фінансовий інструмент. Тому зміни були потрібні, й вже давно.
ЩО ЗМІНЮЄ НОВИЙ ЗАКОН: БУЛО І СТАЛО
Новий закон про факторинг вносить довгоочікувану ясність у сферу, яка раніше жила за розрізненими нормами. Тепер замість правової мозаїки ми маємо єдиний документ, який чітко визначає ролі, права та обов’язки всіх учасників процесу: фактора, клієнта та боржника. Це – перший та базовий крок до формування зрозумілих правил гри.
Наступне ключове нововведення – впровадження електронного публічного реєстру, де фіксується кожна передача прав вимоги. Це суттєво зменшує ризики шахрайства, зокрема повторного продажу одного й того ж боргу різним компаніям.
Закон також передбачає створення цифрової платформи факторингу. Саме тут бізнес зможе виставляти свої грошові вимоги на електронні аукціони, отримуючи найкращі пропозиції фінансування. Такий підхід особливо корисний для компаній, які працюють із державними замовниками та раніше були змушені чекати оплату місяцями.
Нові правила підсилюють прозорість та захист: договір факторингу тепер повинен містити всі важливі умови – від ціни викупу до конкретного моменту передачі боргу. Водночас боржники не зможуть блокувати факторинг – закон прямо забороняє подібні обмеження, визнаючи їх нікчемними.
І нарешті, ринок відкривається для іноземних гравців: компанії з інших країн, які мають право надавати факторингові послуги у себе вдома, тепер можуть вільно працювати й в Україні. Це створює більшу конкуренцію – а отже, несе вигоди для бізнесу.
|
| ||
Не було окремого закону про факторинг – лише розрізнені норми в Цивільному кодексі та законі про фінпослуги. | Є повноцінний Закон «Про факторинг», який регулює всі аспекти діяльності. | ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
Участь іноземних факторів не регулювалася. |
|
ПЕРЕВАГИ ФАКТОРИНГУ ДЛЯ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ (МСБ) ТА ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Більшість нововведень закону мають особливо позитивно позначитися на МСБ. Попередні юридично-правові норми не забезпечували належного захисту сторін факторингового договору.
Тепер закон про факторинг чітко окреслює права клієнта:
● він отримує гарантії, що відступлення вимоги буде прозорим та загальновизнаним (через реєстр);
● боржник не може заборонити підприємцю користуватися факторингом (норма про нікчемність заборон уступки), а фактор не зможе вимагати нічого понад обумовлене в договорі, оскільки всі умови договору фіксуються.
До переваг можна віднести прозорість і доступність інформації завдяки реєстру та платформі. Наприклад, мале підприємство, зареєструвавшись у системі, зможе відстежувати всі свої уступлені вимоги в режимі онлайн. Це допоможе у фінансовому плануванні та контролі: бізнес точно знатиме, коли та яка дебіторська заборгованість була відступлена та профінансована фактором. Раніше отримати таку інформацію централізовано було просто неможливо.
ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ: НОВА ГРА ЗА НОВИМИ ПРАВИЛАМИ
Новий закон фактично запускає ринок факторингу й у сфері публічних закупівель. Раніше постачальники державних замовлень часто залишалися без коштів на місяці або брали кредити. Тепер, завдяки обов’язковому використанню цифрової платформи, вони зможуть швидко виставити свої борги на аукціон й отримати гроші. Це зробить фінансування під державні контракти доступнішим, особливо для малого та середнього бізнесу. Як тільки цей інструмент (платформа) почне діяти, кожне підприємство-постачальник держзамовлення, що потребує швидкого фінансування, зможе виставити свою дебіторську заборгованість на аукціон. З іншого боку, факторингові компанії (в тому числі банки) отримають нове джерело для вкладення коштів. Водночас постачальники (включаючи малий та середній бізнес) частіше братимуть участь у тендерах, не боячись завдяки факторингу тривалих відстрочок платежів. А це може опосередковано збільшити конкуренцію та ефективність також і публічних закупівель через активність МСБ. Держава своєю чергою отримає більш надійних постачальників. Тобто у виграші залишаться усі сторони.
Закон набирає чинності через рік після публікації. За цей час уряд має розробити підзаконні акти, запустити технічну інфраструктуру (реєстр, платформу), підготувати бізнес до нових правил. За кордоном факторинг – це звична практика, популярний інструмент для ведення бізнесу. У вітчизняних реаліях це все ще попереду. Але вже зараз можна впевнено сказати: факторинг в Україні вступає в нову еру – прозору, конкурентну та зрозумілу.
Читайте також: