“СПЛІТ” в дії
НБУ з 1 липня 2020 прийняв повноваження з регулювання ринків небанківських фінансових послуг у рамках реалізації закону про "спліт" та регулюватиме діяльність небанківських фінансових установ: ломбардів, мікрофінансових організацій, кредитних спілок, бюро кредитних історій, страхових компаній, а також послуги з лізингу та рефакторингу, про це повідомляє прес-служба Національного банку України.
”Спліт” - одна з найбільших реформ на фінансовому ринку і одна з найскладніших, адже вона вимагає одночасно й трансформації Національного банку, і переналаштування учасників ринку, а також паралельне напрацювання концепцій розвитку кожного сегменту небанківського фінансового ринку”, - наголошує Голова Національного банку Яків Смолій.
Що принесе реформа
‟Спліт” дає Національному банку змогу продовжувати забезпечувати фінансову стабільність більш комплексно та ефективно завдяки регулюванню не лише банківського, а й небанківського сектору. Крім того, він має сприяти подальшій інтеграції України в ЄС у межах імплементації директив та інших документів ЄС та приведення національної нормативної бази у відповідність до міжнародних стандартів.
Нове регулювання та нагляд у небанківському фінансовому секторі реалізуватиметься за міжнародними стандартами так само, як це відбувається і в банківському секторі.
Накопичена проблематика ринку вимагає актуалізації правил ведення діяльності, створення прозорих умов ведення бізнесу та ефективного регулювання. Реформа небанківського сектору сприятиме стійкому розвитку економіки країни та створенню можливостей для подальшого розвитку і вдосконалення ринку.
Національний банк визначив першочергові завдання:
- створення та впровадження інтегрованої моделі регулювання та нагляду за фінансовими ринками;
- подальше реформування та розвиток небанківського сектору згідно з провідними міжнародними практиками, Угодою про асоціацію між Україною та ЄС та іншими міжнародними зобов’язаннями України;
- відновлення довіри до ринку небанківських фінансових установ;
- посилення захисту прав та інтересів споживачів фінансових послуг;
- розвиток фінансових інструментів та інфраструктури фінансового ринку.
Масштабне оновлення законодавства
Разом із експертами та учасниками ринку НБУ активно розробляє пропозиції до ключових проєктів законів регулювання ринків небанківських фінансових послуг. Зокрема, ключовий проєкт Закону України ‟Про фінансові послуги та діяльність з надання фінансових послуг” вже переданий до профільного комітету ВРУ. Пропозиції нових редакцій проєктів законів ‟Про кредитні спілки”, ‟Про страхування”, ‟Про фінансові компанії” перебувають у активній фазі розроблення і будуть презентовані вже найближчим часом. Незабаром розпочнеться робота над новими законами ‟Про Обов’язкове страхування цивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів”, ‟Про страхову дистрибуцію”.
Посилення захисту прав споживачів
Особливу увагу НБУ приділятимете захисту прав споживачів, оскільки саме коректна інформація про фінансові послуги та відповідно довіра споживачів формує попит та сприяє сталому розвитку ринку. Цей напрямок діяльності передбачає роботу зі зверненнями громадян до НБУ та систематизацію виявлених порушень і ключових недоліків у роботі небанківських фінансових установ й оперативного реагування на них. Крім цього, регулюватиметься чесність реклами та повнота розкриття інформації про послуги.
Ризик-орієнтована модель регулювання та нагляду
Модель регулювання та нагляду за фінансовими установами, як і нагляду за банками, здійснюватиметься за ризик-орієнтованим підходом.
Нова модель передбачає удосконалення вимог до ліцензування, оцінки платоспроможності та ліквідності, корпоративного управління та системи управління ризиками, застосування ризик-орієнтованого пруденційного нагляду, нагляду за ринковою поведінкою, а також визначення процедури реорганізації, відновлення діяльності та виведення компаній із ринку.
Регулювання кожного сегменту ринку буде відрізнятися залежно від того, чи залучає фінансова установа кошти клієнтів. Так, банки, страхові компанії та кредитні спілки працюють завдяки коштам, залученим від клієнтів – населення та бізнесу, а інші фінансові установи працюють на базі власного капіталу. Головне завдання регулятора – зробити нагляд за діяльністю цих організацій адекватним тим ризикам, які притаманні діяльності кожної з них. Водночас компанії, які працюють на базі власного капіталу, не мають відчувати надмірної присутності регулятора у свій діяльності.
‟Нова модель регулювання дозволить отримати більш ефективну, прозору та надійну фінансову систему, яка відповідає міжнародним стандартам. Наше спільне завдання – це з одного боку знайти нові точки зростання для кожного сегменту небанківського фінансового ринку, а з іншого – забезпечити захист прав споживачів небанківських фінансових послуг”, - переконана Катерина Рожкова.
Адаптивне регулювання фінансового сектору
В межах регулювання небанківського фінансового сектору НБУ зацікавлений в поміркованих та поступових змінах на фінансовому ринку, яким будуть передувати ретельне вивчення проблематики та обговорення з учасниками ринку. Нова регуляторна модель упроваджуватиметься поступово з урахуванням дійсної економічної ситуації та зважаючи на виклики сьогодення.
З огляду на суттєві відмінності між банківськими та небанківськими складовими фінансового ринку наглядові функції будуть розділені. Так, основні наглядові повноваження щодо небанківських фінансових установ буде реалізовувати спеціальний Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності небанківських фінансових послуг. Також у організаційній структурі Національного банку створено окремі підрозділи, які здійснюватимуть нагляд за небанківськими фінансовими установами.
Як наголосили у прес-службі, НБУ переконаний, що в результаті вибудовування нової моделі регулювання буде створено умови для розвитку нових фінансових інструментів та бізнес-моделей, що відповідають вимогам динамічного ринкового середовища в Україні та світі.
Сьогодні відбувся НБУ пресбрифінг щодо приймання функцій регулювання ринку небанківських фінансових послуг.
Путівник для небанківських фінансових установ
Учасники ринків небанківських фінансових послуг після переходу під регулювання і нагляд Національного банку з 1 липня продовжать керуватися законодавством, впровадженим за час діяльності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (Нацкомфінпослуг).
Аби це стало можливим та не спричинило виникнення правових колізій, Національний банк ухвалив низку "перехідних" постанов, спрямованих на забезпечення здійснення Національним банком як правонаступником Нацкомфінпослуг функцій з державного регулювання і нагляду у сфері ринків фінансових послуг. Ці постанови також визначають особливості застосування Національним банком регуляторних актів Нацкомфінпослуг, які діятимуть до моменту затвердження НБУ власних нормативно-правових актів.
“Перехідні” постанови ухвалено за напрямками:
- Ліцензування та реєстрація;
- Нагляд;
- Виїзні перевірки;
- Заходи впливу;
- Звітність.
"Перехідними" постановами також передбачено низку уточнень до регулювання за цими напрямками:
по-перше, закріплено подання звітності учасниками ринку до Національного банку через спеціальний веб-ресурс – portal.bank.gov.ua;
по-друге, встановлено, що до моменту визначення Національним банком тарифів на надання ліцензій, вони видаватимуться безкоштовно;
по-третє, визначено, що інспекційні перевірки розпочнуться лише після ухвалення Національним банком спеціальних нормативно-правових актів із питань проведення перевірок діяльності учасників ринків небанківських фінансових послуг (крім клієнтів) та застосування заходів впливу.
За винятком цих уточнень, обов’язки учасників ринків небанківських фінансових послуг, зокрема з подання інформації до регулятора та отримання його погоджень (наприклад, подання звітності, повідомлення про зміни в інформації, що міститься в Державному реєстрі фінансових установ, погодження набуття або збільшення істотної участі та ін.), починаючи з 1 липня 2020 року лишаються незмінними і здійснюватимуться вже стосовно Національного банку, а не Нацкомфінпослуг.
Рішення, які ухвалювалися Нацкомфінпослуг як колегіальним органом, починаючи з 1 липня 2020 року прийматимуться Національним банком в особі його колегіальних органів: Правління та Комітетуз питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг.
Відповідні положення передбачені постановами Правління Національного банку від 25 червня 2020 року, які набувають чинності 1 липня, а саме:
- № 82 "Про правонаступництво Національного банку України в здійсненні державного регулювання та нагляду на ринках фінансових послуг";
- № 83 "Про забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій з державного регулювання та нагляду у сфері ринків фінансових послуг з питань ліцензування та реєстрації";
- № 84 "Про забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій з державного регулювання та нагляду у сфері ринків фінансових послуг з питань порядку розкриття інформації та складання звітності учасниками ринків фінансових послуг";
- № 85 "Про забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій з державного регулювання та нагляду у сфері ринків фінансових послуг з питань нагляду за діяльністю учасників ринків фінансових послуг";
- № 86 "Про забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій з державного регулювання та нагляду у сфері ринків фінансових послуг з питань проведення перевірок діяльності учасників ринків фінансових послуг";
- № 87 "Про забезпечення здійснення повноважень та виконання функцій з державного регулювання та нагляду у сфері ринків фінансових послуг з питань застосування заходів впливу".
Найближчим часом Національний банк також планує оприлюднити оновлений план підготовки проєктів регуляторних актів Національного банку на 2020 рік, із урахуванням графіка прийняття нового регулювання для учасників ринків небанківських фінансових послуг.