«Судово-юридична газета» надає роз’яснення щодо умов, які можуть призвести до втрати особою статусу внутрішньо переміщеного. Відповідно Постановою від 19 квітня №476 Кабмін вніс зміни до Порядку оформлення та видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (ВПО).
Згідно з цим Порядком на отримання довідки ВПО мають право особи, які після введення військового стану в Україні перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії та визначено у Переліку, затвердженому розпорядженням КМУ від 6 березня 2022 р. № 204 «Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам у рамках Програми «єПідтримка».
Отримати довідки також мають право особи, задеклароване /зареєстроване місце проживання яких розташоване за межами території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії, але вони:
- перебувають на обліку як платники ЄСВ біля адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії;
- сплатили або за якими сплачено роботодавцем ЄСВ за IV квартал 2021 р. або за 2021 рік на території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії.
19 квітня Кабмін також доповнив порядок нормою про те, що інформація про внутрішньо переміщену особу, у тому числі отриману від уповноваженої особи територіальної громади/ЦНАПу у вигляді електронної справи, включається до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб без копій/сканкопій документів. При цьому посадова особа уповноваженого органу, уповноважена особа громади або ЦНАП несе персональну відповідальність за правильність внесення інформації про ВПО в електронну справу та Єдину інформаційну базу даних про ВПО.
Також з п. 7 Порядку прибрали норму про те, що ВПО інформують про можливість покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг та житлових субсидій.
Уточнюється, що при видачі довідки посадова особа уповноваженого органу або територіальної громади/ЦНАП інформує ВПО, яке береться на облік, про обов'язок повідомити уповноваженого органу або уповноважену особу громади/ЦНАП за місцем отримання довідки про добровільне повернення до місця перебування. 3 дні до від'їзду або протягом 3 днів уповноваженому органу - після повернення на постійне місце проживання.
Також у новій редакції викладається пункт 7-1 Порядку.
У разі наявності підстав, передбачених статтею 12 Закону, МВС, Національна поліція, ГМС, СБУ, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінфін, Мінцифри подають уповноваженому органу відповідну інформацію для ухвалення рішення про зняття з обліку внутрішньо переміщених осіб.
Відповідно до ст. 12 Закону «Про забезпечення права і свободи внутрішньо переміщених осіб» (Підстави для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це до Єдиної інформаційної бази даних про ВПО) підставою для скасування дії довідки є обставини, за яких ВПО:
- подало заяву про відмову від довідки;
- вчинило кримінальне правопорушення: дії, спрямовані на насильницьку зміну або повалення конституційного ладу або захоплення державної влади; зазіхання на територіальну цілісність та недоторканність України; терористичний акт та ін.;
- повернулося у залишене місце постійного проживання;
- виїхало на постійне місце проживання за кордон;
- подало свідомо недостовірні відомості.
У разі неповідомлення ВПО про його повернення в залишене місце постійного проживання рішення про скасування дії довідки приймається на підставі інформації про тривалу відсутність (більше 60 днів) особи за місцем проживання, яке дає обґрунтовані підстави вважати, що внутрішньо переміщена особа повернулася на постійну адресу
Інформацією, яка дає підстави вважати, що ВПО повернулося на адресу постійного проживання, є:
- дані, одержані з відповідних державних реєстрів;
- дані, отримані внаслідок обміну інформацією структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
- дані, отримані внаслідок обміну інформацією структурного підрозділу з питань соціального захисту із громадськими об'єднаннями, волонтерськими, благодійними організаціями, іншими юридичними та фізичними особами, які надають допомогу ВПО.
Читайте також:
НКЦПФР визначила умови тимчасового зупинення ліцензії під час війни