Закон 3014: Крок до європейських стандартів у сфері електронних комунікацій

1 січня 2022 року вступає в силу Закон України "Про електронні комунікації", який визначає правові основи державної політики у сферах електронних комунікацій, а також права, обов’язки та відповідальність фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у відповідній діяльності або користуються електронними комунікаційними послугами.
 

12 січня 2021 року Президент України підписав Закон «Про електронні комунікації», ухвалений Верховною Радою 16 грудня 2020 року (проєкт № 3014). Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2022 року.

Закон визначає основи державної політики та регулювання у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра. Положення Закону поширюються на надання послуг мобільного зв’язку та доступу до мережі Інтернет. Серед основних суб’єктів, яких безпосередньо стосується Закон: держава в особі Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації (далі — регуляторний орган), постачальники електронних комунікаційних послуг та кінцеві користувачі і споживачі послуг (абоненти).

Його мета – визначення правових та організаційних основ державної політики у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра, а також прав, обов’язків та відповідальності фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у відповідній діяльності або користуються електронними комунікаційними послугами.

Підписаний закон передбачає:

      • Зменшення кількості перевірок та регуляторного тиску на компанії у сфері електронних комунікацій.
        Законом передбачено створення онлайн-платформи, що буде містити інформацію про всіх ліцензованих постачальників послуг.
      • Всі постачальники електронних комунікаційних мереж та послуг матимуть однакові права та доступ до інфраструктури, запроваджується механізм консультацій з учасниками ринку.
        Універсальні послуги мають бути забезпечені на всій території України за доступною ціною. До універсальних послуг Закон відносить і послугу широкосмугового доступу до мережі Інтернет. Постачальники послуг повинні будуть забезпечити доступність послуг на всій території України, а держава компенсує їх витрати з державного бюджету, що будуть понесені внаслідок виконання зобов’язання з розгортання електронних комунікаційних мереж.
      • Забезпечення конкуренції на ринку електронних комунікацій, що сприятиме залученню інвестицій та покращенню якості послуг для всіх користувачів.
      • Користувачі матимуть можливість обирати окремі види послуг (не в складі пакету послуг) за технічної можливості.
        У кінцевих користувачів з’явиться можливість не лише вільного вибору виду та кількості електронних комунікаційних послуг, а також право на отримання окремої електронної комунікаційної послуги (тобто не в складі пакета послуг). Але, як зазначено у статті 107 Закону, «за наявності технічної можливості». Кінцевий користувач має право отримувати послугу знеособлено (анонімно) відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг та умов надання послуг, які встановлює постачальник;
      • Право на отримання вичерпної та чіткої інформації абонентом щодо опису умов договору відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг.
        Постачальники послуг згідно зі ст. 105 Закону мають обов’язок інформувати споживача про певний перелік інформації щодо послуг, їх якості до укладення з ними договору. До такого переліку належить:
        • а) інформація про загальну вартість електронних комунікаційних послуг, включаючи податки, а також усі додаткові платежі;
        • б) вартість технічного обслуговування і допомоги користувачу;
        • в) прогнозована максимальна швидкість (для мобільного зв’язку) і мінімальна, середня та максимальна швидкість Інтернету (для фіксованого зв’язку).
      • Зменшення спаму за рахунок обов’язкової попередньої згоди абонента на отримання інформації та обов’язкова можливість відмови абонента від розсилки.
        Статтею 120 Закону встановлена заборона масової розсилки повідомлень без згоди користувача на емейл або телефонні номери від постачальників. Заборона не стосується повідомлень про змінення умов надання послуг тощо.
      • Збільшення штрафу для постачальників електронних комунікацій у разі порушення прав користувачів.
        • а) неналежне надання або ненадання послуг — у розмірі оплаченої вартості ненаданих послуг + штраф в розмірі 25% вартості послуг;
        • б) безпідставне відключення обладнання — у розмірі абонентної плати за весь період відключення;
        • в) безпідставне скорочення/зміна переліку послуг — у розмірі абонентної плати за 1 місяць;
        • г) за ігнорування заявки про пошкодження мережі (понад 5 діб) постачальник сплачує споживачу штраф у розмірі 25% добової абонентної плати за кожну добу перевищення + абонентна плата за весь період пошкодження не нараховується.

З 2022 року відновлення послуг у разі втрати електронних ідентифікаційних засобів знеособленим (анонімним) абонентом (у тому числі SІМ-карти, е-SІМ, налаштування інтернет-роутера тощо) здійснюється за умови ідентифікації цього абонента у постачальника електронних комунікаційних послуг та надання персональних даних, пред’явлення паспортного документу. Також тепер користувачі зможуть повертати невикористану частку коштів у разі відмови від передплачених послуг у випадках і порядку, визначених правилами надання і отримання цих послуг та договором, а також на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання чи неналежного виконання постачальником електронних комунікаційних послуг обов’язків, передбачених договором.

Цей закон є стратегічним рішенням для розвитку галузі й необхідний крок на шляху до євроінтеграції та входження нашої країни до Єдиного цифрового ринку ЄС.

Читайте також:

Українців зобов’яжуть прив’язати SIM-картки до паспортів

Прийнято за основу законопроєкт щодо вдосконалення законодавства у сфері міграції

Закон № 1944: новації оподаткування

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial