Роз’яснення НБУ щодо присвоєння рівня ризику національним політично значущим особам

В новому законі про фінансовий моніторинг виключено норму про обов’язкове встановлення високого ризику ділових відносин стосовно національних PEP.
 

У відповідь на звернення громадян, які є національними публічними діячами, Національний банк надав  банкам рекомендацію у формі листа, зазначивши, що банки не повинні використовувати формальний підхід під час роботи з національними політично значущими особами (Politically Exposed Persons, PEP) та відносити усіх без виключення таких PEPs до категорії клієнтів з високим рівнем ризику ділових відносин.

Національний банк наголосив, що формальний підхід під час встановлення та підтримання ділових відносин із національними PEP не відповідає міжнародним стандартам та рекомендаціям у сфері фінансового моніторингу.

«Банкам не потрібно вимагати документи, що підтверджують джерела статків національних політично значущих осіб, якщо рівень ризику ділових відносин із таким клієнтом є низький, у банку немає підозри щодо відмивання коштів чи фінансування тероризму, а рахунки, що відкриті в банку, використовуються переважно для отримання заробітної плати, соціальних виплат або обсяг фінансових операцій за всіма рахунками національних PEP у банку не перевищує 200 тис. гривень за квартал», - прокоментував директор Департаменту фінансового моніторингу Національного банку Олексій Бережний.

НБУ зазначає в листі, що невиправдане обмеження банком доступу політично значущих осіб до фінансових послуг може свідчити про неналежне виконання вимог закону про фінмоніторинг. Адже в новому законі про фінансовий моніторинг виключено норму про обов’язкове встановлення високого ризику ділових відносин стосовно національних PEP.

Під час розроблення внутрішніх процедур із фінмоніторингу банки повинні використовувати ризик-орієнтований підхід.

Так, наприклад, для встановлення джерел статків національних PEP банку буде достатньо отримати інформацію від клієнта, проаналізувати інформацію, яка вже є в банку, та отримати інформацію з публічних джерел із надійною репутацією, якщо:

      • національний PEP обслуговувався в банку до набуття чинності законом про фінмоніторинг;
      • з моменту припинення виконання ним визначених публічних функцій пройшло не менше 12 місяців,
      • операції за рахунком є зрозумілими для банку. Наприклад, проводяться в межах отриманої заробітної плати, соціальних виплат;
      • PEP не проводить підозрілих фінансових операцій.

Які можливі критерії для встановлення банком високого ризику ділових відносин із PEP?

Це можуть бути:

      • використання корпоративних механізмів (юридичних осіб та інших утворень) або ланцюга посередників для приховування бенефіціарної власності;
      • використання членів сім’ї або пов’язаних осіб як законних власників активів PEP;
      • наявність доступу до державних активів, коштів та фінансових операцій із ними;
      • наявність контролю за дозвільними органами, які видають ліцензії та права концесії;
      • здійснення вирішального впливу на діяльність фінансової установи; 
      • діяльність, пов’язана з державними закупівлями;
      • отримання готівкових коштів у великих обсягах тощо.

В листі зазначено, що НБУ проводитиме поглиблений аналіз регулярної інформації, яку банки надають про PEPs. Зокрема, банки мають до 14 квітня 2021 року надати Національному банку інформацію за 1 квартал 2021 року про:

      • кількістьPEPs,
      • членів їхніх сімей,
      • пов’язаних з ними осіб,
      • про осіб, кінцевими бенефіціарами яких є політично значущі особи, члени їх сімей та пов’язані особи.

Така інформація має відображатися з урахуванням попередньо здійсненої банками оцінки ризику проведення такими клієнтами фінансових операцій у банку.

Формальне присвоєння рівня ризику може свідчити про неналежну організацію внутрішньобанківської системи фінмоніторингу банку та відповідно оцінюватиметься Національним банком під час здійснення нагляду.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial