Проект Закону України про внесення змін до законодавчих актів України щодо вдосконалення боротьби з тероризмом

Проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України у зв’язку з ратифікацією Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, а також до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення боротьби з тероризмом».
 

У ВРУ зареєстровано проект Закону України за № 8146 «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України у зв’язку з ратифікацією Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, а також до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення боротьби з тероризмом»

Метою розробки законопроекту є імплементація в національне законодавство положень Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, а також всебічне посилення спроможностей загальнодержавної системи боротьби з тероризмом з урахуванням європейських та загальносвітових практики у сфері протидії терористичній діяльності.

Підготовка законопроекту обумовлена потребою виконання Україною вимог Додаткового протоколу до Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, зокрема, щодо:

1) криміналізації в національному законодавстві окремих протиправних діянь.

З цією метою вносяться зміни до КК та КПК України, зокрема в частині визнання злочином “проходження навчання тероризму” (ст. 3 Додаткового протоколу), “перетинання державного кордону України з терористичною метою” (ст. 4 Додаткового протоколу).

2) забезпечення міждержавного інформаційного обміну про осіб, які виїжджають за кордон з терористичною метою, як те передбачено статтею 7 Додаткового протоколу.

Так, на сьогодні Службу безпеки України визначено контактним пунктом, відповідальним за обмін згаданою інформацією. Однак, викладеного недостатньо для належного інформаційного обміну між державами-сторонами Додаткового протоколу. З метою надання іноземним партнерам вичерпної та достовірної інформації, передбаченої статтею 7 Додаткового протоколу, проект покладає на Антитерористичний центр при СБУ завдання:

а) вести перелік терористичних організацій і груп.

Використовуючи відомості, внесені до цього переліку, СБУ повідомлятиме іноземні держави про переміщення за кордон осіб, причетних до відповідних терористичних організацій та груп.

б) здійснювати національну координацію та міжнародну взаємодію з питань отримання, обробки, поширення, зберігання та захисту інформації про пасажирів (API/PNR).
Дозволить реалізувати не тільки вимоги Додаткового протоколу, а й забезпечить відповідність національного законодавства загальноприйнятим практикам боротьби з міжнародним тероризмом для попередження, виявлення, розслідування та кримінального переслідування злочинів терористичної спрямованості і тяжких злочинів” тощо.

Окрім імплементації положень Додаткового протоколу законопроект також спрямований на:

  • удосконалення існуючої системи боротьби з тероризмом, зокрема в частині запровадження дієвих механізмів із запобігання, виявлення, протидії терористичній діяльності, уточнення переліку суб’єктів боротьби з тероризмом (з урахуванням сучасної системи органів державної влади),
  • коригування повноважень безпосередніх суб’єктів боротьби з тероризмом,
  • посилення міжнародного співробітництва з питань протидії тероризму.

Для досягнення поставленої мети законопроектом передбачені зміни до:

1) Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України, відповідно до яких:

  • встановлюється кримінальна відповідальність за “проходження навчання тероризму”, “перетинання державного кордону України з терористичною метою”, а також за  фінансування цих діянь;
  • визначається підслідність зазначених злочинів — досудове розслідування таких злочинів здійснюватимуть слідчі Служби безпеки України;
  • розширюються підстави для застосування до юридичної особи заходів кримінально-правового характеру в разі вчинення її уповноваженою особою названих злочинів;
  • визначається можливість застосування під час воєнного стану до осіб, які підозрюються або обвинувачуються у вчиненні згаданих злочинів, лише одного виду запобіжного заходу — тримання під вартою (за наявності підстав для застосування запобіжного заходу) із наданням права слідчому судді, суду не визначати при цьому розмір застави;
  • передбачається можливість здійснення спеціального досудового розслідування (in absentia) у кримінальних провадженнях щодо згаданих злочинів;
  • із частини першої статті 258-3 КК України виокремлюється відповідальність за участь в терористичній групі чи терористичній організації та викладається як окремий склад злочину у частині другій цієї статті;
  • стаття 258-3 КК України доповнюється новою частиною третьою, що передбачатиме таку кваліфікуючу ознаку, як вчинення відповідних злочинів службовою особою з використанням свого службового становища;

2) Закону України “Про боротьбу з тероризмом”, що передбачають

  • запровадження правових основ для проведення антитерористичної підготовки населення;
  • визначення нових суб’єктів боротьби з тероризмом (з урахуванням сучасної системи органів державної влади) та визначення повноважень останніх;
  • удосконалення повноважень Служби безпеки України як головного суб’єкта боротьби з тероризмом;
  • наділення Антитерористичного центру при Службі безпеки України повноваженнями формувати та вести перелік терористичних організацій і груп, а також здійснювати національну координацію з питань отримання, обробки, поширення, зберігання та захисту інформації про пасажирів (API/PNR) відповідно до резолюцій Ради Безпеки ООН щодо протидії міжнародному тероризму стосовно переміщення осіб, причетних до терористичної діяльності, попередження, виявлення, розслідування кримінальних правопорушень, що вчиняються з терористичною метою, інших кримінальних правопорушень, а також попередження перетинання державного кордону України особами, які можуть становити загрозу національній безпеці України;
  • делегування Уряду України повноважень щодо визначення механізму відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок терористичного акту;
  • надання повноважень суб’єктам боротьби з тероризмом брати участь у спільних антитерористичних заходах за участі іноземних держав або міждержавних об’єднань шляхом залучення своїх сил і засобів, а також проводити спільні антитерористичні заходи на території України та інших держав відповідно до міжнародних договорів (угод);

3) Закону України “Про санкції” в частині

  • розширення видів санкцій, що можуть застосовуватись, зокрема до терористичних організацій та груп;

4) Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення”

  • в частині узгодження згаданих законодавчих актів із іншими змінами, передбаченими законопроектом.

Читайте також:

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial